Bilarna att se upp för – 10 dyraste på Blocket

Uppdaterad 2015-03-05 | Publicerad 2014-10-02

Vad har Porsche 911 och Volvo XC60 gemensamt?

Jo, det är bilmodellerna som har högst snittpris på hela Blocket.

Vi listar de tio dyraste Blocket-modellerna.

Sportiga coupéer, lyxiga suvar och helt vanliga familjebilar – här är Volkswagen och Volvo i gott sällskap med betydligt dyrare Range Rovers, Porsche Cayenne och Mercedes AMG-modeller. Varför? De tillhör alla Blockets tio i snitt dyraste bilmodeller.

Porsche 911 – 297 000 kronor 

Denna moderna klassiker har haft en speciell plats i mångas hjärta ända sedan debuten 1963. Hög efterfrågan i kombination med höga nybilspriser ger Porsche 911 den exklusiva förstaplatsen som den i snitt dyraste bilmodellen på Blocket. Senaste generationen 991 lanserades 2011 och snart väntar en lätt uppdatering – samtidigt som priserna på de äldre modellerna ökar för varje år.

Volvo XC60 – 239 900 kronor 

Volvosuven XC60 har flera år i rad varit Volvos mest sålda modell, och även om den säljer som allra bäst i USA är efterfrågan – och därmed priserna – höga också i Sverige. I våras passerade modellen milstolpen 500 000 tillverkade exemplar och fick strax innan det ett facelift med ny front.

Audi A5 – 215 000 kronor

När Audi A5 debuterade under 2007 var det många som övergav sin A4-kombi för en linjeskön coupé. Och efterfrågan är fortsatt hög. Sedan introduktionen har såväl cabriolet som en fyradörrars halvkombicoupé tillkommit vilket gjort modellen tillgänglig även för familjer.

Volvo V60 – 195 000 kronor

Trots tämligen begränsat lastutrymme och trångt baksäte håller V60 fanan högt. För modellerna med dieselmotorer är efterfrågan skyhög och priserna därefter, men för bensinvarianterna finns det fyndchans. V60 fick nyligen ett facelift och kommer hänga med ett tag till innan ersättaren kommer, men det dröjer några år. Först ska nya V90 debutera.

Porsche Cayenne – 189 900 kronor 

När Porsche lanserade sin suv Cayenne skakade märkespuritanerna förtvivlat på huvudet. En Porsche-suv – med dieselmotor dessutom! I dag är Cayenne märkets överlägset mest sålda modell och företagets största inkomstkälla. Värdeminskningen för nybilsköparna är stor och utbudet på begagnatmarknaden är fortsatt högt – men det är också efterfrågan. Ett generationsskifte skedde våren 2010 och nyligen fick modellen en lättare uppdatering – och kom som laddhybrid.

Range Rover – 187 000 kronor 

Här handlar det mer om image än kvalitet, för trots osmickrande rykten om brittisk bilbyggarkonst är Range Rover ett hett byte för många. Kanske tack vare terrängegenskaperna i världsklass och de bekväma långfärdsegenskaperna. Men det finns billiga sätt att hamna i den brittiska tweed-klubben. Originalmodellen Classic kostar inte många kronor i inköp, men desto mer i underhåll. De nyare, och dyrare modellerna, kostar betydligt mer – i det mesta.

Mercedes AMG-modeller – 179 000 kronor

I den tyska staden Affalterbach skapas det allra heligaste hos biltillverkaren Mercedes. Här byggs alla motorer till märkets AMG-modeller för hand genom devisen ”en man, en motor” som signerar skapelsen innan den skickas ut till bilfabriken för att monteras i en modell. Mercedes AMG är toppmodellerna med de största motorerna och vassaste köregenskaperna, och nu finns allt från lilla A-klass till stora sexhjuliga G-klass i AMG-skrud. Hyfsat fyndläge således, för en vass sportbil.

Chevrolet Corvette – 169 000 kronor

Att köra Corvette har länge varit ”mycket sportbil för pengarna” – speciellt i de senaste generationerna som haft köregenskaper värda namnet. Tidigare var Corvette mest raktfram-åka, men nu för tiden håller den samma tempo på racingbanan som en Porsche, till halva priset!

Volkswagen Tiguan – 169 000 kronor 

En varken speciellt lyxig eller flådig bil, men för många en perfekt familjebil. Volkswagen Tiguan spelar på enkla strängar med sin nätta suv-känsla, höga sittställning, fyrhjulsdrift och någorlunda rymliga inre. Ett Volkswagen-emblem borgar ofta för hög efterfrågan och därmed högt andrahandsvärde, ibland kanske oförtjänt bra sådant jämfört med konkurrenternas.

Motorista

Följ ämnen i artikeln