Vilken skyltkupp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-09

Skylten blev för mycket för Google

Joakim Jardenbergs registreringsskyltar blev för mycket för Google.

Nu kräver internet-jätten att han plockar bort dem.

– Jag har köpt dem för tio år av Vägverket, säger han.

It-utvecklaren Joakim Jardenbergs mål med Google-skyltarna på sin BMW var att skapa debatt om hur svårt det är att skydda varumärken i?dag.

– Ärligt talat trodde jag inte att ansökan skulle slinka igenom. Jag antog att Vägverket skulle reagera på ett så känt namn.

Rutinerna brast

Google kräver nu att Vägverket återkallar skyltarna.

– Ska någon ha sådana skyltar på sin bil är det, i så fall, vi, säger Maria Göth pr-chef på Google i Sverige.

Vägverket erkänner sitt misstag.

– Vi har brustit i våra rutiner. I våra bestämmelser står det klart att personliga skyltar inte får vara varumärkesintrång, säger Birger Höök, chef på trafikregistret.

– Så fort Google kommer in med sin klagan kommer vi att ändra beslutet och begära tillbaka skyltarna.

Tänker ta strid

En återkallelse sker med stöd av förvaltningslagstiftningen som säger att en statlig myndighet själv kan ändra ett felaktigt beslut. Och det går inte att överklaga.

Men Joakim Jardenberg tänker ta strid.

– Har Vägverket gjort fel få de också stå för det.

Skyltar som fått godkänt:

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln