Stadsjeepar kan få straffskatt

Publicerad 2014-01-29

Politikerna enade: Skatt på bilar med stora utsläpp

Porsche Cayenne och Audi A4 Allroad – två populära fyrhjulsdrivna bilar.

Fler svenskar köpte fyrhjulsdrivna bilar förra året.

Ökningen var så pass stor att den hotar klimatmålen, om trenden fortsätter.

– Många inbillar sig att fyrhjulsdrift behövs i svenskt vinterklimat, men alla som kört framhjulsdrivna bilar vet att det ofta fungerar precis lika bra, säger Aftonbladets trafikexpert Robert Collin.

Från 2006 till 2012 minskade koldioxidutsläppen på nya bilar årligen med i genomsnitt nästan åtta gram per kilometer. Men 2013 var minskningen bara två gram. Orsaken är att fler bilar säljs med fyrhjulsdrift, 40 procent av alla bilar förra året, jämfört med 28 procent 2012.

Trenden oroar och överraskar Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket.

– Jag trodde ändå att minskningen skulle fortsätta i den takt som varit hittills. Det har tidigare funnits ett tydligt fokus att man skulle välja en bil med låga utsläpp, säger han.

"Starkare styrmedel"

En fyrhjulsdriven bil drar mer bränsle och är ofta tyngre än andra bilar. Om 2013 års siffror är början på en trend är det risk att klimatmålet för fordonsflottan år 2030, och delmålet för 2015, inte nås.

IT- och energiminister Anna-Karin Hatt (C) är inte nöjd med den utvecklingen.

– Nej, det här understryker ju att vi måste titta på nya och starkare styrmedel, säger hon.

Utredningen om fossilfri fordonstrafik, som överlämnades i slutet av december, föreslår ett så kallat bonus-malus-system där skatt på bilar med stora utsläpp finansierar premier för bilar som släpper ut mindre. En modell som Centerpartiet stödjer. Men Hatt kan inte säga om den delen skulle kunna brytas ut ur utredningen och snabbehandlas.

"Närmast haveri"

Anders Ygeman (S), trafikutskottets ordförande, ställer sig också bakom en bonus-malus-modell. Han tycker inte att regeringen gjort tillräckligt och ser ingen anledning till att ett sådant system skulle behöva dras i långbänk.

– I och med att det finns ett färdigt utredningsförslag borde det kunna läggas fram snabbt på riksdagsbordet, säger han.

"Framhjulsdrift minst lika bra"

– Jag har inget emot förslaget, som jag ännu inte sett utan bara läst om, säger Aftonbladets Robert Collin. Det finns ingen anledning att var och varannan bil som säljs ny ska ha fyrhjulsdrift.

– Bra däck och framhjulsdrift och du kommer fram lika säkert, men kanske med 8-10 procents lägre förbrukning. Att fyrhjulsdrift skulle göra bilen säkrare är en myt odlad av oss män, säger Robert Collin.

Även försäkringsbolaget Folksam hävdar att stadsjeepen ger en falsk trygghet, deras forskning visar att stadsjeepens bättre säkerhet i en kollision uppnås alltså främst på bekostnad av motparten.

– Det är en paradox som både försäkringsbolag och bilägare kan vittna om, fyrhjulsdrivna bilar råkar faktiskt ut för fler halkolyckor än framhjulsdrivna bilar, säger Robert Collin. Orsaken är att förarna överskattar bilens förmåga och att fyrhjulsdriften döljer halkan ända tills greppet går förlorat, då är det för sent

TT–AFTONBLADET

Följ ämnen i artikeln