Robert Collin: Stoppa bilen, Ford - innan någon dör

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-02-21

Nya C-max är en sladdande dödsfälla

Ford har jobbat hårt på att skaka av sig gubbstämpeln.

Men nya Focus C-max är så körglad att den är farlig.

Jag har aldrig kört en bil som får så lömska sladdar och som är så svår att hålla kvar på vägen.

Aftonbladets Robert Collin har testkört Ford Focus C-max på alla typer av väglag. Han konstaterar att bilen kan få otäcka sladdar redan på torr asfalt och att den är särskilt lömsk på snö och is.
 Att bara montera antisladdsystem som standard räcker inte. 
  Tillverkningen måste stoppas och chassit arbetas om. Och redan levererade bilar måste tas tillbaka. Annars 
 kommer allvarliga sladdolyckor att inträffa , menar Robert Collin.

C-max problem är att Fords chassitekniker tänjt alldeles för långt på begreppet "körglädje".

Körglädje karaktäriseras av snabb och exakt styrning och att bilen svänger in i kurvan utan motstånd. Körglädje rankas högt av oss biljournalister och är ett starkt säljargument i marknadsföringen, ingen vill ju köra en "gubbil".

Till exempel blev Ford Mondeo alla biljournalisters favorit just för sin körglädje medan vi förhåller oss mer ljumma till konkurrenten Opel Vect-ra med sitt mindre livliga och mer understyrda chassi. Vectra trivs bäst när det går rakt fram och måste "tvingas" in i kurvan.

Citroën C5 saknar också det som vi kallar körglädje, bilen går ju inte att sladda med över huvud taget.

Sladden uppstår när bakaxeln tappar greppet i en kurva eller en undanmanöver. Bakvagnssläpp är ovanliga för en Vectra, nästan omöjliga för en Citroën C5, men normaltillståndet för en Ford Mondeo och en C-max.

Sladdar överallt

Ford började lansera sig som det körglada alternativet med första generationen Focus. Med nya Mondeo gick man ett steg till och med nya Focus C-max ytterligare ett steg.

Men nu har det gått på tok.

C-max sladdar med bakvagnen redan vid normal körning på torr asfalt. Det är unikt. På grus blir det värre och på vinterväg avlöser sladdarna varandra.

Sladdarna uppkommer utan undantag om man släpper upp gaspedalen i en kurva men det sladdar till och med vid jämn hastighet.

Det var redan vid det första testet i somras som problemet visade sig. Jag fick en sladd helt oprovocerat i en kurva på torr asfalt. Senare upprepades beteendet på asfalt och än mer på grus.

Fords tekniker påstod först att min testbil hade felaktiga hjulvinklar bak. Något som motbevisades nästa dag när jag fick möjlighet att köra två andra bilar.

Alla tre hade samma beteende i grunden, om än med vissa gradskillnader.

Jag varnade för köregenskaperna i Aftonbladet redan då och väntade oroligt på att kunna testa köregenskaperna på snö och is. Testerna på snö och is blev rena chocken. C-max är så farlig att den inte borde tillåtas på allmän väg.

"Körglädje" i sin yttersta form betyder att bakaxeln tillåts att sladda i väg en bit i kurvan men att föraren kan kontrollera sladden genom att trampa lite hårdare på gasen och styra emot. Det är snabbt och effektivt i en rallytävling med en rutinerad tävlingsförare.

I en familjebil måste körglädjen hållas inom rimliga gränser för att inte föraren ska utsätta sig själv och andra för livsfarliga situationer.

MEDVETET SLADDIG

C-max är sannolikt den mest sladdgiriga bil som konstruerats de senaste 25 åren, möjligen med undantag för Mercedes A-klass.

Men A-klass var felkonstruerad, hos C-max beror problemen på allt-för entustiastiska chassikonstruktörer. De har medvetet gjort bilen "på gränsen".

Inte ens det elektroniska antisladdsystemet esp, som Ford nu beslutat att införa som standard, upphäver problemen.

Esp griper in sent för att bilens körglädje inte ska grumlas.

Därför tillåts bilen att sladda rejält innan esp aktiveras. Och då räcker det inte med ett mjukt ingrepp. Det smäller till brutalt när bromssystemet låser det yttre framhjulet. Det bromsar så kraftigt att bilen får en svår retursladd, som även den måste tas om hand med hjälp av det elektroniska antisladdsystemet.

Två retursladdar är inte ovanligt vid lite mer aktiv körning på vinterväg, jag var med om situationer med upp till tre returer vilket är helt oacceptabelt för en vanlig familjebil.

HÖGRE TYNGDPUNKT

Ford Focus C-max har i grunden samma chassi som nya Volvo S40 och Mazda 3 men det är bara Ford som har de farliga köregenskaperna. Både Volvo och Mazda har bakaxlar som behåller greppet i kurvan.

Varför?

Det är svårt att veta exakt.

En förklaring kan vara att C-max är högre med högre tyngdpunkt. En annan att Ford med hjälp av andra stötdämpare och krängningshämmare skruvat mer mot körglädje än Volvo och Mazda. Eller kanske troligast en kombination av båda.

Enligt uppgift till Aftonbladet arbetar Fords chassitekniker just nu med chassit i vanliga Focus, som presenteras i höst, så att köregenskaperna mer liknar Volvos och Mazdas. I så fall motsägs åtminstone delvis teorin om den höga tyngdpunkten.

Det ligger nära till hands att misstänka Ford för ett cyniskt spel med oss biljournalister som villiga medlöpare.

Genom att göra bilen extremt körglad blir det höga betyg i våra biltester, betyg som kan användas i marknadsföringen. Men C-max säljs till helt vanliga barnfamiljer som egentligen vill ha en trygg och säker bil men som luras att köpa något som knappt går att hantera i vanlig vardagstrafik.

Stoppa tillverkningen och försäljningen. Ta tillbaka levererade bilar och gör om chassit så att köregenskaperna blir trygga och förutsägbara.

Alternativet, om inget görs, är allvarliga olyckor där ansvaret kommer att falla tungt på tillverkaren Ford och importören Volvo Personbilar Sverige.

Därför, Ford: Stoppa bilen - innan någon dör.

Läs även...

Efter kritiken

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln