Dolda designmissen dödade försäljningen

Publicerad 2013-03-27

Seat-chefen ”Vill inte ens veta hur mycket vi tappat”

En högt uppsatt försäljningschef på Seat i Storbritannien talar nu ut om de låga försäljningssiffrorna för märkets nu utgångna modell Leon.

Skälet? Bakdörrarna.

– Folk avfärdade den, säger James Buckell.

Volkswagen-ägda Seat har varit den stora koncernens sportigare märke, med särskild inriktning på spansk design. Men i sparsamhetens tecken verkar man nu alltså ha designat lite för mycket, åtminstone om man får tro brittiska försäljningschefen James Buckell.

I en intervju med bilsajten Carscoops säger han att eftersom ägarna Volkswagen inte tänkte låta Seat göra både en tre- och femdörrarsvariant av bilen så bestämde sig designavdelningen sig för att göra både och – och ritade dolda dörrhandtag till bakdörrarna. Men taktiken var inte helt lyckad, säger James Buckell.

– Vi hamnade under radarn helt enkelt. Vi sålde till entusiaster, folk som ville ha coupé-looken utan att bli av med den praktiska lösningen med fem dörrar, men det är surt att tänka på hur många försäljningar vi missade för att folk avfärdade den som en tredörrarsbil.

Alfa var först

Dolda dörrhandtag blev en snackis i bilvärlden efter att Alfa var först ut med designknepet med sin sedanmodell 156 från 1997. Även den mindre 147 fick lösningen på sin bil och senast ut är nya Honda Civic. Om försäljningen av den blir lika mycket av ett debacle som för salige Leon får vi se oss om i stjärnorna. Eller möjligtvis hade de dåliga siffrorna någon annan, enklare anledning?

Följ ämnen i artikeln