Så lurar bilföretagen dig på bensinen

Uppdaterad 2012-11-05 | Publicerad 2012-11-03

Alla nya bilar har en officiell siffra för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Men sifforna är mellan 20 och 54 procent för låga, visar en granskning från tidningen Auto motor & sport.

– Jag tycker inte att man kan använda begreppet miljöbil längre, säger Alrik Söderlind, tidningens chefredaktör.

Bilföretagen visar gärna upp låga siffror för utsläpp och bränsleförbrukning som försäljningsargument. Många köper också en bil för att den är bränslesnål eller miljövänlig.

Men de officiella utsläppssiffrorna stämmer inte alltid överens med verkligheten, visar en granskning från tidningen Auto motor & sport.

Granskningen visar stora skillnader

Resultaten på de tio bilar, fem diesel och fem bensinbilar, som ingick i undersökningen var mellan 20 och 54 procent högre när det gäller bränsleförbrukning.

– Vi har mätt bränsleförbrukning på exakt samma sätt som biltillverkarna. Men vi har inte optimerat bilarna och förutsättningarna som tillverkarna gör, som till exempel använder proffsförare för att få fram lägre förbrukningsvärden när de testar bilarna, säger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto motor & sport.

De fem bensinbilarna var i snitt 26 procent törstigare och dieselbilarna 36 procent.

Volvo drar mycket bränsle

Till exempel var Fiat Punto 39 procent törstigare jämfört med den officiella siffran och Volvo V70 1,6D Drive 28 procent.

De som avvek minst var Citroën C1 och Dacia Sandero med elva procent.

Alrik Söderlind tycker att siffrorna är skrämmande. Han säger också att det är beklagligt att en bilkonsument inte kan använda de officiella värdena som vägledning vid ett köp, eftersom de skiljer sig så mycket mellan de olika biltillverkarnas tester.     

– Bilköparna kan inte använda de officiella siffrorna för att göra ett bra bilval, säger han och fortsätter:

– Jag anser faktiskt att det inte finns några miljlöbilar. Det finns bränslesnåla bilar och miljövänligare bränslen, men jag tycker inte att man kan använda begreppet miljöbil längre.

Konsumenterna luras inte

Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, tycker inte att konsumenterna luras. Han berättar bland annat att tillverkarna inte har ljuset, elbackpeglar och ingen rumpvärme på under testerna.

– Mätningarna görs i laboratorium, det är reglerat hur man ska mäta enligt EU-direktiv. Det är lika för alla tillverkare i hela Europa. Men vi har inga problem med att införa en världstandard där man mäter i verklig trafik, bara man fortsätter jämföra äpplen med äpplen och päron med päron, säger han.

Följ ämnen i artikeln