Saabs chans: Gör 9-5 lika bra som 9-3

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-02-21

Pest eller kolera.

Eller kanske till och med pigg och kry om ett par år?

Det är svårt att sia om patienten Saabs framtid.

Visst måste Saab ha fler modeller. Och visst måste antalet tillverkade bilar öka rejält.

Men vad händer om ökningen sker utomlands? Om allt fler modeller baseras på andra GM-bilar som konstruerats utifrån helt andra kriterier än riktiga Saabar?

Kan bara hålla tummarna

Vad händer om nästa 9-5 flyttar till Detroit? Vart tar kompetensen hos Saab i Sverige vägen då?

Blir Trollhättan en GM-fabrik i mängden som kan tillverka vilken GM-bil som helst?

Risken finns och vi kan inte göra mer än hålla tummarna.

Engelsmännen höll tummarna för Vauxhall på 1970-talet. Vi vet hur det gick, det engelska märket finns kvar men bakom Vauxhall-emblemet döljer sig 100 procent Opel.

Bra bil som säljer bra

Hoppet står väl till nuvarande 9-3 som säljer bra både här hemma, i USA och på andra marknader.

9-3 är en riktigt bra bil, egenskaperna är 100 procent Saab trots samarbetet med Opel.

Kan Peter Augustsson presentera en lika lyckad 9-5 för Bob Lutz och Rick Wagoner kanske Trollhättan har en framtid trots allt.

Men då får han skynda sig, klockan klämtar redan och Detroits tålamod håller på att ta slut.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln