Utspelet: Bara tillåta nya elbilar

Publicerad 2016-06-16

Drastiska åtgärder måste till om Tyskland ska klara klimatmålen

Senast 2030 ska alla nya bilar vara utsläppsfria i Tyskland
Det kan vara vad som krävs  för att landets utsläppsmål ska nås.

– Vi har inget svar på hur lastbilsutsläppen ska lösas, men för bilar har vi det, säger Rainer Baake, statssekreterare på tyska finansdepartementet.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

En drastisk förändring måste till. På ett klimatforum i Berlin sa Rainer Baake att senast 2030 så måste alla nya bilar vara helt utsläppsfria. Om man inte lyckas med den omställningen, kommer det bli svårt att nå utlovade utsläppsminskningar till 2050.

Men det är inte bara ett tvärstopp på bensin- och dieselbilar som ska till om 14 år. Nej, för att ha en chans att hålla sig inom utsläppsramarna måste bilar med traditionella förbränningsmotorer, som har en typisk livslängd på upp till 20 år, börja fasas ut redan nu.

– Faktum är att det inte blivit någon minskning av koldioxidutsläpp från transportsektorn sedan 1990, sa Baake enligt Automotive News.

Minimal andel elbilar

Den tyska transportsektorn står för en femtedel av koldioxidutsläppen och den måste skäras ner rejält.

Elbilar har hittills inte varit någon hit och Tesla som varit en succé på många andra marknader – har inte lyckats charma tyskarna i samma utsträckning. Endast 0,6 procent av de sålda bilarna i landet är eldrivna.

I dagsläget är ingen skärpt lagstiftning eller nytt krav klubbat. Men frågan är uppe på tapeten och frågan är hur lång tid det tar innan de första stegen mot restriktioner kommer.

I Frankrikes huvudstad Paris har man nyligen klubbat att bilar äldre än tio år ska förbjudas i vardagstrafiken och på flera håll i Europa diskuteras både bil- och utsläppsfria zoner.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln