”Prisvärd körglädje” med V60 R-Design

Uppdaterad 2011-03-18 | Publicerad 2011-02-02

Med V60 R-Design har chassiteamet tagit Volvos mest dynamiska bilmodell till en ny nivå. Motorjournalisterna bekräftar att specialversionen verkligen bjuder på körglädje.

”Den som gillar att köra bil kommer säkert att tycka att R-Designen är värd sina 33 500 kronor”, skriver Vi Bilägare.

Volvo V60 med R-Design är utvecklad för optimal körglädje. För att överträffa sin mest dynamiska bilmodell någonsin har Volvo Personvagnars chassiteam vässat styrningen, spänsten och det solida helhetsintrycket ytterligare jämfört med det dynamiska chassiet. Målet har varit en distinkt, men fortfarande mjuk känsla. I Vi Bilägares test hyllas det fasta men bekväma R-Design-chassit.

Fast och lydig

”Bilen känns fast och lydig men inte så hård som man kunde vänta sig av alla sportattribut, inte minst de låga, breda 18-tumsdäcken. Volvon är både bekväm och avkopplande att köra”, skriver Vi Bilägare.

De anser att de som gillar att köra bil säkerligen kommer tycka att R-Design-paketet är värt sitt pris. Testföraren beskriver hur V60:n klarar testbanans tuffaste utmaning – tre snäva svängar.

”Jag tar kurvorna med tre bestämda rattrörelser: bilen byter riktning, blixtsnabbt och med precisionen hos en solid metallklump. Någon krängning märks knappt. I utgången av sista svängen kanar den till med framhjulen men elektroniken griper in direkt och jag hinner knappt se hur den gula DSTC-lampan (Dynamic Stability och Traction Control) blinkar till innan framhjulen hittar fäste”, skriver Vi Bilägare.

En mer solid känsla

Chassiteamet har adderat ett fjäderbensstag som förbinder de främre fjäderbenstornen. Ett klassiskt sätt att styva upp karosstrukturen. Det gör att bilen får en mer solid känsla, som i sin tur bidrar till att styrningen känns ännu mer responsiv och direkt kopplad till vägen.

Bak har V60 R-Design dämpare av monotube-typ. Fjädrarna både fram och bak har kortats med 15 mm för att ge bilen mer attityd. Fjäderstyvheten är dessutom 15 procent högre jämfört med det dynamiska chassiet i S60 och V60. Detta gör bilen mer välkontrollerad och minskar tendenser till gung. Infästningen i bakvagnen är hela 400 procent styvare än tidigare för att motverka hjulhopp och skakningar.

Smidigare kurvtagning

Liksom i standardmodellerna backas chassiet i V60 R-Design upp av en rad elektroniska system som vässar den sportiga körupplevelsen ytterligare. Corner Traction Control är en nyhet som använder torque vectoring för att ge smidigare kurvtagning.

Tekniken är en förädling av antispinnsystemet DSTC. Vid kurvtagning bromsas bilens inre hjul så att mer kraft överförs till det yttre hjulet. Detta ger föraren en tajtare kurvtagning med minskad tendens till understyrning.

DSTC-systemet (Dynamic Stability and Traction Control) har flera funktioner som förbättrar kör- och säkerhetsegenskaperna, till exempel:

Snabbare ingrepp

Advanced Stability Control. Med en ny rollvinkelgivare är det möjligt att upptäcka tendenser till sladd på ett mycket tidigt stadium. Detta innebär att antispinnsystemet kan göra snabbare ingrepp med större precision. Advanced Stability Control ger en avsevärd förbättring av köregenskaper och undanmanövrar vid dynamisk körning med stora sidkrafter.

Engine Drag Control. Förhindrar att hjulen tappar greppet vid motorbromsning på halt underlag.

DSTC-systemet har även ett sportläge som gör det möjligt för föraren att köra mer aktivt. Genom att koppla ifrån spinnregleringen blir bilen mer överstyrd.

Annorlunda design

Volvo V60 R-Design har en rad specialutvecklade designdetaljer, både exteriört och interiört. Exteriört har modellen en tuff, nydesignad front med en grill i pianosvart. Den sportiga utstrålningen förstärks med färganpassade karossdelar, detaljer i matt specialfinish och ett sexkantsmönster som går igen både fram och bak. Distinkta, dubbla ändrör och unika femekrade 18-tumsfälgar förstärker det sportiga helhetsintrycket.

Interiört sitter föraren och framsätespassageraren i sportstolar där ryggstödet från S60 ackompanjeras av en helt ny sittdyna med ännu tajtare sidosupport än tidigare. Den speciella läder/textil-klädseln finns i ett kontrasterande utförande i off-black/cheramic light eller i en helsvart variant, båda med kontrasterande stickningar. Interiören har även speciell ratt, växelväljare, sportmattor och -pedaler.

Volvo

Följ ämnen i artikeln