Japanerna har kört om i utvecklingen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-08-23

Robert Collin summerar duelltestet

KENNETH OLAUSSON Båda bilarna får högt betyg i Euro Ncap:s tester. Toyota snäppet bättre tack vare bättre barnsäkerhet.

Förra generationen Renault Scénic skapade klassen och var faktiskt klassledare tills den lades ner. Bra gjort!

Förra generationen Toyota Corolla Verso var en sällsynt misslyckad bil även om många av mina kolleger gillade den.

Att bilen, som inte hade något gemensamt med vanliga Corolla utan konstruerats för Japans låga hastigheter och helt andra krav, trots allt inte var särskilt lyckad bekräftas av att modellen lades ner redan efter två år.

Rekordkort tid och rekordflopp.

Men nu är det nya bollar, eller bussar, och nu förändras scenen. Nya Corolla Verso har riktigt bra köregenskaper, hyfsad fjädringskomfort och ljudnivå - utom mellan 100 och 130 km/tim då bullret är alldeles för påfrestande.

Formgivningen är - om inte elegant - i alla fall effektiv. Och invändigt är det befriande fritt från allt trams som familjebussar brukar innehålla.

Bäst av allt är att stolarna fälls ner i golvet i stället för att lyftas ur när bilen ska frakta last.

Grand Scénic är den förlängda och sjusitstiga versionen av vanliga Scénic som vi känner rätt bra vid det här laget. Den är lekfullt formgiven, det är ljust och trivsamt, styrningen är under all kritik med sin helt döda känsla och stolarna måste kånkas ut när man ska köra last.

Räkna också med att Toyota har överlägsen

tillförlitlighet.

3 andra som vill utmana: Här är tre konkurrenter till Corolla Verson och Grand Scénic

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln