Polo visar modet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-11-28

Robert Collin: pallar du priset är detta klassens bästa bil

Även inne i Polon känns det att detta är den mest påkostade systern i koncernen. Materialet andas kvalitet och bilen känns gedigen.

Nya VW Polo är en ovanligt trevlig bil.

Aningen större än tidigare, ännu högre kvalitetskänsla, mycket fina köregenskaper och utmärkt komfort.

Frågan är bara om den är värd 30 000 kronor mer än tvillingen Skoda Fabia?

I Sverige har småbilarna fortfarande en blygsam andel av bilförsäljningen. Men för Volkswagen är Polo den viktigaste bilen efter Golf.

Presentationen av nykomlingen har hållit på i tre veckor på italienska Sardinien. När svenskar, danskar och österrikiska biljournalister provkörde förra veckan flög VW-chefen Ferdinand Piëch och två av hans närmaste män ner från Wolfsburg för att vara med och berätta om bilen och svara på frågor.

Nya Polo som kommer till Sverige i februari är helt ny jämfört med nuvarande modellen.

Axelavståndet har ökat med drygt fem centimeter och längden med hela 15. Det ger framför allt bättre utrymme i baksätet, som nu är mer än tillräckligt stort för två fullvuxna svenskar eller tre ungar med var sitt trepunktsbälte.

Ingen oro – Fabia går ju bra

VW-koncernen har testat den nya Polo-bottenplattan i över ett år på Skoda Fabia och i vinter presenteras Seat Ibiza, den tredje i raden med samma teknik.

Det som skiljer koncernsyskonen åt är formgivning och detaljfinish. Polo är mest påkostad, Ibiza ska ligga mitt emellan och Fabia är lågprisvarianten. Köparen får sedan välja.

Köregenskaperna är mycket bra, det vet vi redan från Fabia. Men känns Polo mer komfortabel. Det kan bero på att fjädring och stötdämpare är annorlunda men också på att ljudisoleringen i bilen är bättre och alla material är mer påkostade. Polo går tyst som en stor bil långt över svensk motorvägsfart.

Aftonbladet provkörde med två olika motorer. Den 1,4-liters 75-hästare som används redan i dag (det enda arvet från nuvarande modellen) och en helt ny supersnål 3-cylindrig 1,2-litersmotor på 55 hk.

Nu rynkar bilsverige på näsan: bara 55 hästar! Även svenska Volkswagen tvivlar. Men ”trepipen” med sin balansaxel för att minska vibrationerna är synnerligen trivsam och extremt bottenstark. Den drar snällt redan från tomgång och har full kraft på låga varv. Att den dör ut långt före varvräknarens rödmarkering är något de flesta aldrig kommer att märka. För hur många varvar motorn så?

Dyra småbilar – en trend

I stadstrafik minskar bränsleförbrukningen med en deciliter milen jämfört med den starkare men tristare 75-hästaren, vid blandad körning är förtjänsten en halv deciliter.

Mercedes och Audi har redan visat vägen med exklusiva – och dyra – småbilar. Nu hänger VW på med Polo. Basutrustningen är rätt snål men det går att köpa till antisladdsystem, farthållare, navigation och inte minst – betydligt större motorer.

Den som inte nöjer sig med 55 hk kan se fram emot en best på 225 hk inom ett par år...

Polo 1,2 55 hk 5-dörrar

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln