Mercedes SL 55 AMG: ALLA får stryk

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-02-23

En sportbil ska vara lite vrickad och det är verkligen AMG-specialaren.

Med 476 kompressormatade hästkrafter kör Mercan ifrån även dyrare supersportbilar, åtminstone upp till 300 km/tim.

Samtidigt kan 55 SL AMG växla från komfortabel lyxbil till frän roadster på 16 sekunder, bara tryck på knappen så åker plåttaket ner i bagageutrymmet.

Tekniken är hög. Nya ”Braketronic” kan bromsa varje hjul individuellt, bromsa extra hårt om en paniksituation uppstår – och dessutom helt automatiskt ”bromsa bort” vattnet från skivorna om det regnar.

Den aktiva fjädringen känner av vikten på din passagerare, lasten där bak och din egen vikt och anpassar sig till lugn söndagskörning eller hårdare tag.

Lagom gas och färden är utsökt bekväm.

Mer gas och fjädringen hårdnar automatiskt.

Men det fränaste av allt med denna bil som gör exakt vad du vill är att alla uppblåsta supersportbilar med sina obekväma kupéer, vingar, fjolligt sköra superegon, eländiga vinteregenskaper, tinnitusframkallande ljudnivåer och märkvärdiga namn får stryk av denna i sammanhanget billiga bil. 1 263 500 kronor är definitivt inget opris jämfört med Ferrari, Lambo och Koenigsegg.

Lamborghini Murciélago: Här är existensmaximum...

Kompromisslösheten i bilgestalt, ursinnigt maskulin med ett vrål och kraftiga vibrationer som alla någon gång borde få uppleva över 300 km/tim. Ska man bara äga en enda grym bil i sitt liv är Murciélago det rätta valet.

Kan man begära mer än existensmaximum?

Sveriges 10 bästa bilköp: BÄSTA SPORTBIL

Följ ämnen i artikeln