Ingen uppladdning av elbil på färja

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-18

Rederi inför förbud efter brand

Branden ombord på Pearl of Scandinavia tros ha börjat i en elbil. Foto: Håkan Lind

Danska polisen misstänker att en elbil på laddning orsakat onsdagens färjebrand. Rederiet stoppar nu all elbilsladdning ombord. I Sverige ska riskerna utredas.

– Branschen håller på och tittar på riskbilden med elbilar, säger Sten Bergman, expert hos elbranschens forskningsorgan Elforsk.

Han säger att allt som har med el och batterier att göra innebär risker. Moderna batterityper, bland annat litiumbatterier, kan bli mycket varma under laddning och måste kylas för att inte bli en brandrisk. Laddningsaggregatet ska också slå ifrån för att förhindra överhettning.

Branden på onsdagsmorgonen på DFDS-färjan Pearl of Scandinavia, på väg mellan Oslo och Köpenhamn, började på bildäck. Passagerarna väcktes, men någon evakuering hann inte inledas förrän branden var släckt. När färjan väl kommit in till hamn i Köpenhamn inledde polisen sin undersökning. Redan på onsdagskvällen pekades elbilen som var under laddning ut som troligaste brandorsak.

Elbilägare tar ansvar

Bilen var en ursprungligen dieseldriven Nissan, som byggts om till eldrift med stöd av ett danskt företag. Företrädaren för firman, Sören Ekelund, var den som körde ombord bilen och satte den på laddning. Han säger till danska Ekstra Bladet att branden kan ha uppstått till följd av kortslutning, eventuellt genom att fukt trängt in sladden till laddaren.

– Jag tar personligen på mig ansvaret för det som skett, säger han.

Efter branden har DFDS beslutat att förbjuda laddning av elbilar ombord, åtminstone tills brandorsaken är helt klarlagd.

– Det gör vi av säkerhetsskäl, säger rederiets informationschef Gert Jakobsen.

Riskerna utreds

Köpenhamnspolisens talesman, Lars Borg, säger att den tekniska utredningen omfattar såväl bilen och batteriet som laddningsutrustningen och sladden till eluttaget ombord.

– Slutsaterna kan väntas på tisdag, säger han.

I Sverige är rena elbilar ännu ovanliga. Däremot blir hybridbilarna, med både el- och bensinmotor, allt fler. Inom kort kommer Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) med råd till landets räddningstjänster vid olyckor med el- och hybridbilar.

TT

Följ ämnen i artikeln