Hög tid att fixa rosten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-24

Bildoktorns steg för steg: Så blir du av med skadorna

Hej igen!

Efter vinterns saltade vägar har bilen alltid fått några små skador och/eller stenskott som rosten bitit tag i. Och de skadorna ska fixas NU.

Det krävs tio gånger så mycket arbete för att stoppa rosten om den får jobba ostört i ett år till.

Först och främst ska lacken tvättas, avfettas och rengöras med en cleaner (lackrengöring, kallas även polish). Det är först då, när bilen är kliniskt ren som du hittar alla små skavanker.

Nästa steg är att polera de skadade ytorna med fin rubbing (slipande polermedel), annars blir skillnaden allt för stor mellan den nya och gamla lacken.

Innan den nya lacken kommer på plats måste all rost bort och en grundfärg läggas på. Oavsett vad som ska målas måste man alltid rengöra noggrant från rost, vax, fett med mera. Ytan ska vara ostkakeren innan färgen läggs på (så ren att du kan äta ostkaka på den) - tvätta med thinner. En annan tumregel är att röra om eller skaka färgen mycket och länge innan du börjar måla, det gäller både grundfärg, topp- och klarlack.

Till sist ska du veta att allt du hittills har läst gäller rost som kommer från plåtens yttersida. Rost från insidan fixar jag om två veckor, i nästa nummer av Aftonbladet Bil.

Se bildspelet

1 fiffigt tips

Sluta muttra –

ta tuggummi på fingret!

Bo Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln