Volvon och Saaben som bara ökar i värde

Publicerad 2024-04-24

Visst finns entusiastbilar för alla plånböcker!

Vi listar fem modeller som förväntas stiga i värde de kommande åren. Varför inte en Saab 9000?

– Hittar du ett fint exemplar för rimligt pris, så bedöms värdet bli det dubbla inom två-tre år, säger Michael Luft på Bilweb auctions.

Är man på jakt efter en hobbybil behöver man inte snegla hela vägen tillbaka till 60- och 70-talets bilar. De är ofta väldigt dyra eller i behov av stor handpåläggning.

Istället börjar de så kallade moderna klassikerna bli allt mer populära, bilar som är kring 20 år. Då har de ofta bottnat i pris och kan bara gå ett håll. Uppåt.

– När modellen närmar sig 30-årsåldern så ser vi att vissa bilar ökar i värde till det dubbla, och ibland ännu mer, säger Michael Luft, värderingsman på Bilweb auctions.

Efter 30 år försvinner nämligen fordonsskatten och du kan teckna en entusiastiförsäkring, något som i regel är billigare än en vanlig.

Populära klassiker är de som är enkla att reparera och problemfria. Köpviljan är starkare hos en gammal Volkswagen Golf än en Rolls-Royce.

– Prislyft runt 30 års-gränsen kan bli ännu mer tydligt kommande år då många 30-åringar fortfarande upplevs som moderna och bra bilar, särskilt som de inte är så elektronikspäckade, säger Michael Luft.

Fem modeller som kommer öka i värde!

Volvo 850 – inte bara T-Gul spås bli dyra

(1991-1996)

Pris idag: Från 10 000 kronor, 50 000 kronor för ett fint exemplar

Mest känd är den gula sportmodellen 850 T-5R som tillverkades mellan 1994-1996. I folkmun kallad T-Gul, men fanns även i svart och olivgrön. Den har redan stuckit i pris, men övriga 850 går att hitta till bättre pris.

– Alla femcylindriga modeller, och speciellt de med turbo, har börjat klättra uppåt det senaste året. Toppmodellen ”T-gul” handlas idag för 300-400 000 kronor för fina exemplar.


Saab 9000 – Sikta in dig på nya ansiktet

(1984-1998)

Pris idag: kring 40 000 kr för ett schysst exemplar

Saab 9000-modeller från början av 90-talet börjar få stor efterfrågan, men även den större 9000-modellen – särskilt de efter 92 då modellen fick en ny front.

– Hittar du ett fint exemplar för rimligt pris, så bedöms värdet bli det dubbla inom två-tre år. Mycket tack vare Saabs sportiga image och hög internationell efterfrågan.


Renualt Twingo – Tygtak? Köp!

Biljournalisten Christer Glenning (1939-1998) tittar upp ur soltaket på en Twingo 1996.

(1993-2012)

Pris: 10 000-20 000 kronor

Lilla urgulliga Twingo säljs fortfarande nere på kontinenten, men här hemma i Sverige lyser den med sin frånvaro, såvida man inte köper gammal alltså. Köp första generationen som lanserades 1993. Tynade få på begagnatsajterna, men kostar aldrig mer än 20 000 kronor.

– Det är idag en kultbil som börjat klättra uppåt, speciellt de med stort soltak i tyg.


Mercedes W124 – E-klass innan E-klass

Mercedes 200 E 1990.

(1984-1996)

Pris idag: Lågmilare väl över 100 000 kronor, annars 80 000 kronor för ett fint exemplar.

Det är lätt att gå vilse bland Mercas tidigare modellkoder, men 124 är föregångaren till det som idag heter E-klass. Sedanen hette W124, kombin S124.

– Fina exemplar har redan stuckit i pris utomlands, men i Sverige finns många fina kvar, tack vare stor import i slutet av 1980-talet. Betraktas av många som den sista riktiga kvalitéts-mercedesen.


Volkswagen T4 – Kult på rull

(1992-2002)

Pris idag: från 25 000 kronor

Vill du leva som en hippie kan tiden vara förbi. Volkswagen T1, märkets första buss, har blivit synonymt med flowerpower. Det har också gjort att de blivit galet dyra! En Samba-version med extra takfönster kan kosta väl över en miljon kronor.

Kanske är det då bättre att sikta in sig på 90-talsbussen? Kika efter ett fint exemplar nu. Den händige bygger campervan av den, eller ”plåtis” som man sa förut.

– Den har redan blivit samlarbil. En slitstark och praktisk hobbybil, med stor internationell community. Börjar långsamt få samma kult-status som de gamla VW-bussarna.

Följ ämnen i artikeln