De utmanade Volvon i sitt gymnasieprojekt

Uppdaterad 2011-04-14 | Publicerad 2011-03-17

Hur lång sträcka klarar en miljöbil på en tank? Niklas Hammerfeldt och Andreas Ullberg gjorde frågan till sitt gymnasieprojekt.

De körde en Volvo V50 tur och retur mellan Stockholm och Lund – utan att tanka.

De två 18-åringarna går sista året på gymnasiet – Niklas Hammerfeldt läser ”samhäll/uniform” på Bernadottegymnasiet och Andreas Ullberg pluggar till bilmekaniker på Stockholms Transport- och Fordonstekniska Gymnasium. Inför sina projektarbeten beslutade sig vännerna för att göra gemensam sak – de ville handgripligen testa hur långt man egentligen kan köra en miljöbil utan att tanka.

Lärarna gav grönt ljus och Bilia i Nacka ställde upp med en Volvo V50 D2. Målsättningen var att staka ut en sträcka som skulle innebära att mållinjen korsades på bränsleångor. Med en tankkapacitet på 52 liter och en landsvägsförbrukning på 0,38 beslutades att Volvon skulle testas tur och retur mellan Stockholm och Lund – en sträcka på 127 mil.

Små marginaler

Då viss stadskörning var oundviklig räknade förarna med ett snitt på 0,39, vilket gav dem små marginaler. Klockan 06:30 den 8 februari lämnade bilen Mölnvik-macken på Värmdö. I skuffen stod en femlitersdunk med diesel.

Niklas och Andreas vidhöll en stram körstil – de passerade aldrig 100 km/h, hoppade över växlar och försökte ligga runt anvisade 2 000 varv. På nedresan bidrog två stopp till en förbrukning över det satta snittet. Under hemresan satt körrutinerna och de begränsade sig till ett stopp. Med små marginaler var spänningsmomentet dock oundvikligt.

– På hemvägen började bränslelampan att lysa – då ökade pulsen drastiskt. Vi visste ju att det skulle vara tajt. Båda visste att vi kanske skulle bli tvungna att stanna på E4:an och tanka med dunken, säger Niklas Hammerfeldt.

150 kilometer till godo

De sammanbitna studenterna lyckades dock ta sig till Värmdö – med hela 150 kilometer till godo på färddatorn. Slutförbrukningen landade på 0,38, den siffra som Volvo angett vid ren landsvägskörning.

– Det är jättekul att det är den siffra de angivit på sin hemsida – de håller vad de säger.

Niklas berättar att han nu har ändrat körstil med sin egen bil. Efter resan till Lund är han imponerad av Volvos V50-modell som överraskade honom på många plan.

– Den var fantastiskt skön. Jag hade aldrig provsuttit modellen innan och jag tyckte att storleken var över förväntan. Vi hade friktionsdäck på, så bilen var väldigt tyst. Jag visste att Volvo är kända för sina sköna stolar, men jag var överraskad över att den var så bekväm, säger han.

Överraskande pigg motor

Niklas var även överraskad över att motorn trots sin snålhet var så pigg. Han har dragit många visdomar av det gemensamma projektarbetet – men han hoppas samtidigt att resultatet kan förmedla flera budskap.

– Först och främst har vi bevisat att även vi som är unga med nytaget körkort kan köra snålt – och att man genom att ändra körstil och hastighet lite, kan få ner förbrukningen ganska mycket, säger Niklas Hammerfeldt.

Volvo