Jättedammsugaren som suger upp allt

Uppdaterad 2013-05-06 | Publicerad 2013-04-30

Sopmaskinerna som brukar städa gator och vägar på våren får bort det värsta gruset, men de pyttesmå partiklarna PM10 kommer de inte åt. De ligger kvar eller gömmer sig i dammolnen efter sopmaskinen, och lägger sig sedan tillrätta på gatan igen, eller andas in i närmsta lunga.

Den nya jättedammsugarbilen däremot suger i sig allt. Skräp, grus, och de farliga partiklarna.

Jättedammsugaren kör gata upp och gata ner. Den suger upp allt i sin väg, pappersskräp, grus och de pyttesmå partiklarna av nermald sand och asfaltslitage, de så kallade PM10, som är så hälsofarliga.

Till det yttre ser den ut som vilken sopmaskin som helst. Men det dammar inte om den. Och den lämnar en sop-ren gata efter sig utan att ens behöva väta ner vägbanan.

Byggde in dammsugaren i en lastbil

Dammsugarbilen är konstruerad av ett företag som specialiserat sig på gigantiska centraldammsugare till processindustrin.

– Hela Europa har gränsvärden för PM10, säger Lars Lind, vd för Disab-Tella. Och vi bygger dammsugare till stålverk, cement- och gipsfabriker, till värmekraftverk och så vidare, industrier som det dammar om. När Rönnskärsverken i Skellefteå behövde få ner partikelhalterna på ytorna utanför fabriken byggde vi in vår dammsugare i en lastbil. Det fungerade och sen såg vi gator i städerna som en ny marknad.

– Ja, inte bara i Sverige, det finns massor av städer i Europa som överskrider EU:s partikelnivåer, säger Lars Lind. Partiklarna har inget med dubbdäck att göra, även om det låter så i den svenska debatten.

Disabs Jättedammsugare har ett par borstar som sopar loss grus, skräp och partiklar från asfalten och alldeles bakom borstarna sitter dammsugarmunstycket som är lika brett som lastbilen, 2,5 meter.

Ren luft strömmar ut

Det kraftiga vakuumet i sugmunstycket gör att det inte dammar. Effektiva filter inne i maskinen gör sedan att bara ren luft strömmar ut igen.

Inne i containern finns flera fack för grus, skräp och partiklar.

I Uppsala kör en av Disabs jättedammsugare i tvåskift på gatorna i de centrala delarna. I Stockholm går en annan bil, men än så länge bara på prov. Den kör Hornsgatan, Sveavägen och Fleminggatan.

På en tvärgata är det städnatt, parkeringsförbud och tomt på bilar, men stan har inte planerat någon städning.

Men Kenneth Andersson som kör Disab-bilen tar en sväng längs gatan för att demonstrera. Han kör först med fullt sug, sen konventionellt med borstarna men utan den kraftiga sugfunktionen.

Demonsterar med sina vita sockor

– Titta, säger han. Där jag kört med fullt vakuum ser man hur skrovlig asfalten är, man ser att alla porer är rena, men här är alla partiklarna kvar nere i porerna.

Sen demonstrerar han med sina vita sockor.

– Kolla, rena trots att jag hasat runt, och här, svarta! Och när han stampar till med träskon dammar det vilt. Konventionella sopmaskiner lämnar partiklarna efter sig, om de inte virvlar upp dem i luften, och det är ju ännu värre.

– PM10 är gruset från snösvängen som bilarna malt ner till ett stoff finare än vetemjöl. Och inte har det med dubbdäcken att göra, säger Kenneth Andersson. Det ser likadant ut om en vecka när alla tagit av vinterdäcken. Men mycket av snösvängens sand fortfarande ligger kvar och mals ner.

Minskar med 20 procent i bästa fall

Enligt Mats Gustafsson på VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping som forskar kring partiklar och som följer Disabs dammsugarbil på Stockholms gator minskar partikelhalten med i bästa fall 20 procent om man mäter dagen efter.

– Det beror på att det driver in nya partiklar från gatorna runt omkring och på att dubbarna river upp nya partiklar. Men konventionella sopmaskiner har ingen effekt alls på PM10. De är riktigt dåliga. Disab-Tella är det bästa vi sett hittills.

Följ ämnen i artikeln