Krocksäkra bilar är inte trista, Saab

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-04-22

Säkerhet, säkerhet, säkerhet. Mantrat från Volvo på Hisingen har repeterats om och om igen i mer än 40 år.

Och alla människor, var de än bor i världen, vet att Volvo tillverkar världens säkraste bilar.

Hur kommer det sig då att Folksam pekar ut Saab 9-3 och Saab 9-5, men inte Volvo, som världens mest krocksäkra bilar? För att det är så, naturligtvis. Det stämmer att Volvo hör till de absolut säkraste bilarna, men Saab är ännu bättre.

Men det där med krocksäkerheten har varit ett pedagogiskt problem för Saab i alla år. Saab vill ju vara förarens bil, med full kontroll, överlägsna köregenskaper och finurlig flexibilitet.

Att dra in något så trist som krocksäkerhet för att sälja Saab ansågs skada märkesimagen. En del stollar i Trollhättan anser det än i dag.

När Saab byggde sin image för 50 år sedan var det ingen i hela bilvärlden som pratade om säkerhet. En bra förare kunde reda upp situationen om han körde en bil med fina köregenskaper. Saab sålde bilar med hjälp av Erik Carlsson "på taket", turbomotorer och rallyframgångar.

Bara på Volvo, som ju just byggde rätt trista och präktiga bilar, var det något snille som kom på att profilera märket som den säkra bilen.

De senaste 20 åren har Saab byggt minst lika krocksäkra bilar som Volvo. Saabs konstruktörer har varit krocksäkerheten lika hängivna som kollegerna på Volvo, och de har fått ledningens tillstånd att bygga in säkerheten i bilarna, trots ökade kostnader. Men de fick aldrig berätta om det.

Och nu har vi facit. Krocksäkerhet säljer bilar som ingenting annat. Volvo gör storvinst, ökar produktionen, skaffar fler modeller och bygger ut fabrikerna. Saab däremot gör miljardförluster och nu flyttar General Motors biltillverkningen till Tyskland.

Och då kommer inte Saab att bli världens säkraste bil längre - utan Volvo.

Aftonbladet.se i går:

Följ ämnen i artikeln