Med vässade klor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-04-09

Åt skogen med etiketten för nu är det vänsterfilen som gäller.

400 hästar låter Jaguar S-Type gå på jakt efter de tuffa pojkarna.

Nu är katten lös.

Känslan är bekant. Det vilar en majestätisk fasthet över karossen och styrningen är åt det tunga hållet.

Det enda som hörs är ett mäktigt muller från de åtta cylindrarna.

S-Type R har därtill begåvats med en kompressor som gör att V8-motorn får ett sagolikt bottendrag.

När man trampar ner gasen sticker bilen i väg helt besinningslöst. Ruggigt drag, inget tvivel om det. Men ljudupplevelsen är lite speciell.

Som grund ligger den dova och riktigt mysiga V8-basen.

Men så fort kraften utnyttjas läggs ovanpå detta ett uppseendeväckande gällt skrik som likt en sopran överröstar allt annat.

Gentlemannamässigt? Nja.

Men bilen går att köra beskedligt som vilken lyxbil som helst tack vare en ny, resolut växlande automatlåda med sex växlar.

Majestätiskt sportig...

Den kan växlas manuellt (sekventiellt) men låt väljaren ligga i ”D” med sportläget aktiverat och styr denna jättelimousin genom kurvorna som om den vore en småbil.

Det går mycket kontrollerat, även vid tuffare tag. Och skulle man råka köra för fort in i en kurva griper antisladdystemet in. Betryggande.

Den fartberoende servostyrningen är mycket väl avvägd och exakt. Inte ens i R-versionen har Jaguar låtit någon nervös sportkänsla få dominera.

Detta är framför allt ett stabilt motorvägslok med bibehållen komfort.

En expresslimousin.

På utsidan känner man igen denna sportiga kisse på nätgrillen, de mörka xenonlamporna och bakvingen.

Interiört på de sportiga stolarna och en fetare läderratt.

Nya S-type R har givits en mysig blandning av elegans och brutalitet.

För 646 tusenlappar är den din.

Tre svenskar har redan bestämt sig.

Men Jaguar Sverige har femton bilar till. Intresserad?

Mikael Johnsson

Följ ämnen i artikeln