Tuff start för Volvo

Publicerad 2013-02-19

2013 har inte börjat bra för bilbranschen

Volvos vd Håkan Samuelsson vid måndagens presentation av märkets nya design.

Den europeiska bilbranschen började året med en djup suck.

Det fria fallet neråt bara fortsätter - inte minst för Volvo.

Volvo Personvagnar hade det riktigt motigt och tappade nästan dubbelt så mycket som snittet.

I ett Europa där den ekonomiska oron ligger kvar får inköp av ny bil vänta. Marknaden spås vara svag även detta år.

Inledningen blev sämsta tänkbara. I EU har det inte sålts så få bilar under en januarimånad sedan mätningarna startade 1990, enligt branschorganisationen Acea.

Ihop med de tre Efta-länderna landar minskningen på 8,5 procent jämfört med samma månad i fjol.

Det såldes drygt 918 000 bilar.

Alla stora marknader backade, med undantag för Storbritannien.

För företagsledningen i Torslanda är det dyster läsning att Volvo rasade 16,8 procent. Och tappade marknadsandelar. Samtidigt ökade konkurrenterna Mercedes och BMW.

Volvos vd Håkan Samuelsson medger att läget är besvärligt, men vill inte dra några slutsatser av en enskild månad. Han räknar dock med att Volvo kommer att tappa 3–4 procent i Europa i år jämfört med i fjol.

– Däremot tror vi att det ska öka i USA och Kina så att det ska gå jämnt upp, säger han.

I Europas biljätte Volkswagengruppen minskade alla märken, utom det tidigare sorgebarnet Seat.

TT

Följ ämnen i artikeln