De 10 hetaste Genéve-bilarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-28

Genèvesalongen står för dörren.

Årets stora bilpremiärer, tekniska innovationer och spännande framtidskoncept.

Björn Bergman väljer sina favoriter.

1 Citroën C6.

Äntligen har Citroën hittat tillbaka till sin egenart. C6 visades som konceptbil redan 1999, i sommar finns den att köpa. Mycket av chassit är hämtat från C5, men formmässigt har C6 en helt egen profil, med många designelement från Citroënhistorien.

C6 bjuder på oöverträffad fjädringskomfort och en mängd spännande teknik: projektionsdisplay i förarens siktfält, farthållare och fartbegränsare, vingelvarning om man driver utanför strecklinjerna, parkeringsradar fram och bak, elektrisk parkeringsbroms samt aktiva kurvstrålkastare.

2 Mercedes B-klass.

Första A-klass var inte särskilt kul men generation två är både snygg och trevlig att köra. B-klass är i grunden samma bil men betydligt rymligare och lite lyxigare. Samma praktiska kaross som hos Ford C-Max, Golf Plus och Renault Scénic, men med mycket av Mercedes elegans, kvalitetskänsla och avancerade säkerhetslösningar.

3 Peugeot 107.

En liten men tillräckligt rymlig stadsbil med modern teknik och säkerhet, till ett nypris runt 80 tusenlappar. Det är spännande. Varför betala mer om den uppfyller alla normala krav på åkkomfort och vinterduglighet? Storskaligheten när Peugeot, Citroën och Toyota tillsammans bygger samma bil bäddar för att 107:an (och C1 och Aygo) är minst lika bra som koreanska budgetbilar. Och den är klart snyggare. Värd att vänta på till hösten!

4 Ford Focus ST.

Nya Focus i muskelversion med trimmad femcylindrig Volvomotor. Det måste vara den optimala Focusen (innan den kommer med fyrhjulsdrift). Fords tävlingstekniker har gett turbofemman en omgång och fått ut effekten 220 hästar och 320 Nm vridmoment. Prestandasiffror finns inte än, men det bör räcka för att matcha både Golf GTI och Opel Astra OPC.

5 Mazda MX-5.

Världens mesta sportbil (700 000 sålda sedan 1989) kommer i en helt ny generation som är bättre på alla punkter. Det vill inte säga lite. MX-5 Miata blir rymligare för paret i sittbrunnen och deras bagage, och suffletten är lättare att fälla ned (för hand). Men framför allt lär den bli ännu roligare att köra. En ny tvålitersmotor ger 160 hästkrafter och sexväxlad låda är standard. Och Mazda lovar att priset inte ska raka i höjden. Mmm!

6 VW Passat.

Har väl aldrig vunnit några körglädjepris, men vill man ha en rejäl bil med gott om plats, byggkvalitet som känns och supertrygga köregenskaper är detta ett säkert val. Nya Passat har motorn på tvären och är ännu rymligare samtidigt som den bjuder på ny teknik med elektrisk parkeringsbroms, dörrlås utan nycklar och startknapp. Fyra bensinmotorer och tre dieslar upp till 200 hästkrafter finns att välja på. Och till hösten kommer kombin.

7 Peugeot 407 Prologue.

Den kallas konceptbil i Genève, men verkar helt klar för serieproduktion. 407 Coupé är ritad av Peugeots egen designavdelning och ska tillverkas i franska Rennes. I utrustningen ingår aktiva kurvljus, parkeringshjälp fram och bak, sidofönster av laminatglas och 7-tums bildskärm i bredbildformat. Mässbilen har en V6-diesel på 204 hk/440 Nm. Lådan är en Tiptronic konstruerad av Porsche. En glidare med långfärdskapacitet.

8 Opel Zafira.

Opels familjebuss-succé växer 16 cm på längden och får mer bagagevolym och bättre benutrymme i tredje sätesraden. Och utvändigt ser den klart snitsigare ut. Baksätet har blivit ännu mer praktiskt, och i bagageutrymmet finns smarta skenor att fästa lasten i. Bekvämare fjädring och sju motorer att välja på bör locka ännu fler till denna superkompakta sjusitsare.

9 Mitsubishi Colt CC.

Konceptbil i Genève 2003,

nu ställs den ut igen, snart klar för serietillverkning – med suffletten utbytt mot fällbart plåttak. Colt-cabben baseras på femdörrars Colt blir naturligtvis enbart ett nöje för två. Byggs av italienska Pininfarina, som också ska bygga den nya plåtcabben från Volvo. Säljstart för Mitsubishi Colt CC blir om ett år.

10 Ferrari F430 Spider.

Drömbilen F430 är ännu läckrare som Spider i sommarkostym med motordriven sufflett som göms framför mittmotorn. Liksom på kupén kan man här beskåda maskinrummet genom en glasruta i motorhuven. Det man ser är en 4,3-liters V8 som ger 490 hästkrafter och 465 Nm vridmoment till bakhjulen. Noll till 100 km/tim går på 4,1 sekunder, tiondelen sämre än kupén. Toppfarten anges till 310 km/tim. Pris? Tja, kupén kostar runt 1,4 miljoner och Spider är inte billigare

?

Några andra nyheter från Genévesalongen

Björn Bergman

Följ ämnen i artikeln