Skön och städad lortgris

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-12

Test: Suzuki RMX 450 Z

Suzuki RMX450Z är en ny enduromodell som delar en hel del med Suzukis motocross RM-Z450. Sandbanan vid Arlanda bjöd den på rejält blöt, tungkörd sand, full med jobbiga spår.

Suzuki har tagit sin potenta fyrtaktare från RM-Z450 och anpassat den för enduro. Insugskanalerna är modifierade och kamaxlarna har fått nya profiler för att bättra på motorstyrkan på botten- och mellanregistret. Även den femstegade växellådan har fått ny utväxling som passar

bättre för enduro – från lågfarts-körning i svårkörd terräng till höghastighetsgasande i öppet landskap.

Som du kanske vet är det inte det minsta roligt att kicka igång en fyrtaktsmotor efter att man, trött och sliten, har kört omkull eller fått tjuvstopp mitt ute i skogen. Suzuki RMX450-Z kommer med både elstart och kick, vilket känns helrätt.

Brett register

Trots det tunga föret på crossbanan vid Arlanda jobbade fyrtaktsmotorn på starkt och bra, även för mig som ofta kör på en lägre växel än många andra, som gasar betydligt mer på högre varvtal. Här märker jag av en rejäl kraftökning på framför allt de högre varvtalen. Motorn har gott om kraft över ett brett register, men med en städad karaktär som inte slösar med förarens energi. Dessutom är det lätt att glömma bort att bränsletillförseln sker med elektronisk insprutning.

Systemet fungerar faktiskt så pass bra att det inte märks, något som annars brukar kännas genom ryckig och bångstyrig gasrespons. Här har Suzuki onekligen fått insprutningen från Keihin att lira fantastiskt bra.

Lättjobbat

Den femstegade växellådan fungerar klanderfritt under provkörningen. Den är lättväxlad och distinkt med lämplig utväxling. Plus i kanten för den mycket lättjobbade kopplingen. Chassiet är stadigt samtidigt som RMX450Z svänger lätt och villigt. Personligen är jag ingen inbiten crossförare, utan föredrar att tampas bland stubbar, stenar, rötter och annat bök i skogen. Men här på banan lovordar jag RMX450Z chassi som gör det möjligt för mig att koncentrera mig på körningen, i?stället för att bara försöka överleva kampen med alla spår …

En riktig hit

Kort sagt suger RMX450Z inte musten ur föraren i onödan. Jag är övertygad om att vi kommer att få se den högt upp i resultatlistorna på många tävlingar – och att den snabbt kommer bli populär bland alla enduromotionärer.

Följ ämnen i artikeln