"Volvo är på god väg att bli ett lyxmärke"

Publicerad 2012-05-03

Vd:n Stefan Jacoby nöjd efter Volvos miljardvinst

Volvos vd Stefan Jacoby presenterade nya V40 på bilsalongen i Peking förra veckan. Foto: AP

Miljardvinst och försäljningsrusch överallt – Volvo Personvagnar kan se tillbaka på ett starkt 2011.

Det här året har också börjat bra, men valutaeffekter och höga råvarupriser kan ställa till det.

Vd Stefan Jacoby, som styr över ett växande Volvo PV, säger sig vara nöjd.

"Vår försäljningssituation är positiv och vi har startat resan mot att skapa ett framgångsrikt lyxmärke", skriver han i bolagets finansiella rapport som kom på onsdagen.

Första helåret med kinesiska Geely som ägare var både upp och ner. Första halvan vinst, sedan förlust tredje kvartalet, men mot slutet av året kom bolaget igen och slutresultatet blev plus.

Vinsten före skatt landade på drygt 1,6 miljarder kronor. Det var dock sämre än 2010. Även om försäljningen steg på alla marknader och allra mest i Kina. Där var ökningen 54,4 procent jämfört med 2010.

Totalt såldes nästan 450 000 Volvobilar i fjol, en ökning med över 20 procent jämfört med året innan.

Svår balansgång

Med en omsättningen på 125,5 miljarder kronor stannar vinstmarginalen på blygsamma 1,3 procent.

– Vi tar mycket stora kostnader nu för att kunna växa. Det är hela tiden en balansgång mellan att ha lönsamhet på kort sikt och satsa för framtiden, säger Linn Fortgens, chef för investerarrelationer på Volvo PV.

Volvo jobbar med att utveckla en ny plattform och egna motorer – det slukar pengar. I fjol gick nästan 4,2 miljarder kronor till forskning och utveckling.

Mer lyx i Kina

Dessutom kostar det att bygga fabriker i Kina.

Resultatet dras också ner av valutapåverkan, särskilt en svag dollar som gör försäljningen i USA mindre lönsam, och ökade priser på råvaror, framför allt stål.

– Jämfört med 2010 handlar det om runt tre miljarder kronor som vi tappat, säger Linn Fortgens.

När Volvo blickar framåt finns farhågor att bilkunderna i Europa håller igen, men lyxbilskunderna i Kina bedöms bli fler.

Så här långt i år ser det positivt ut för Volvo både försäljningsmässigt och finansiellt, enligt Linn Fortgens.

– Första kvartalet är i paritet med samma tid i fjol försäljningsmässigt och då har inte V40 börjat säljas ännu, säger hon.

TT

Följ ämnen i artikeln