Nya Mercedes S-klass officiell

Publicerad 2013-05-16

Mercedes slår på stora trumman och lanserar sitt absoluta flaggskepp S-klass. I sin senaste inkarnation är bilen längre än någonsin – och fullspäckad med ny teknik.

Det är med hög svansföring Mercedes väljer att lansera nya S-klass. I en intervju med brittiska Auto Express förklarar Mercedes-chefen Dieter Zetschke att biltillverkarens nya bil är ”världens bästa”.

Det är stora ord, men för att backa upp dem har man sett till att stoppa allt det senaste inom säkerhetsteknik i den nya super-mercan. Bland annat ska radarsystemet som håller avståndet till bilen framför, i kombination med systemet som håller bilen i sin fil (vingelvarnare) vara så avancerade att en helt självkörande bil kommer att lanseras ”inom åtta år”.

Radar och självbroms

En kamera scannar av omgivningen och varnar föraren för hinder eller faror, och systemet kan även bromsa in bilen om den upptäcker en fotgängare innan föraren gör det. Bilbältena har egna inbyggda krockkuddar vilket ska sänka skadorna på passagerarna drastiskt. En radar läser av marken för ojämnheter i vägbanan för att förbereda stötdämparna till att jämna till färden, gropen i vägen till trots.

Drar under halvlitern

Tekniken fortsätter att imponera även under huven, givet att Mercedes officiella siffror stämmer. I S 300 Hybrid med 231 hästkrafter lovar Mercedes en bränsleförbrukning på 0,44 liter per mil, imponerande med tanke på att det rör sig om en bil på över fem meter och närmare två ton.

Fram till att värstingversionen från AMG gör premiär får man hålla sig till toppversionen S 500, med 450 hästkrafter och en 0-100-tid på 4,8 sekunder. Effekten till trots hävdar Mercedes en bränsleförbrukning på 0,86 liter per mil.

Pullman kommer tillbaka

För Mercedesfrälsta kommer även den glada nyheten att det klassiska namnet ”Pullman” gör comeback. Idén kom efter debaclet med Mercedes nu nedlagda superlyxmärke Maybach. Nya S-klass Pullman väntas inte bli fullt lika hysterisk som Maybach, men väntas bli uppåt 5,5 meter lång, en dryg skollinjal kortare än Rolls-Royce Phantom.

De svenska priserna är inte satta men lär börja någonstans norr om 900 000 kronor för instegsversionen.

Missa inte bildspelet ovan!

Följ ämnen i artikeln