Här är världens snabbaste elbil

Publicerad 2013-04-08

Ska konkurrera med Paypal-miljardärens Elon Musks livsverk

Så här ser den alltså ut – världens snabbaste elbil som klarar 0-100 km/h på 3,7 sekunder och slår toppfartsrekordet med över 50 km/h. Men bakom världens snabbste elbil Detroit Electric SP01 döljer sig en omarbetad version av lättviktaren Lotus Elise.

Detroit Electric heter märket som redan under tidigt 1900-tal byggde elbilar, men som gick i graven 1939. När man nu återuppväcker tillverkningen är det med världens snabbaste elbil – Detroit Electric SP 01.

Bilen bygger på ett chassi från Lotus Elise – något världen sett förut. När Paypal-miljardären med det passande namnet Elon Musk lanserade sitt elbilsmärke Tesla Motors var det just en liten Elise som låg som grund för bilen.

Att både Tesla och nu senast Detroit Electric valt Elise har att göra med att det är en rejält lätt bil. I grundutförande väger den runt 800 kilo, en bra förutsättning för de tunga batterierna som ger kraft åt elmotorerna men som även plussar på över 200 kilo.

Frågan är hur bra man kommer klara utmaningen. Även om Tesla redan rapporterat att man både går med vinst och säljer över förväntan, har Teslas rival Fisker kämpat med dålig försäljning och rykten om en nära förestående konkurs.

Världens snabbaste

Med en toppfart på 250 km/h kvalar bilen in som bilvärldens allra snabbaste serietillverkade elbil när man börjar bygga bilen i augusti. Endast 999 bilar kommer att byggas av den 1 090 kilo tunga bilen som klarar 0-100 km/h på superbilslåga 3,7 sekunder, tack vare effekten på 201 hästkrafter.

Att accelerationen är kvick har att göra med att all kraft finns tillgänglig redan från start. Batteriet ska hålla för 28,8 mil mellan laddningarna, lovar företaget. Det är långt för att vara en elbil, Nissan Leaf klarar till exempel 17,5 mil, men den logiska utmanaren Tesla Roadster som kom 2008 ska på pappret hinna åka 39,4 mil innan det är dags att ladda. Dock hade Tesla Roadster en lägre toppfart och sluta accelerera vid 201 km/h.

Lotus-chefer står bakom

Bakom Detroit Electric står en rad tidigare chefer från sportbilstillverkaren Lotus, vilket delvis förklarar valet av Elise som utgångspunkt. Från svenskt håll är det kanske intressant kuriosa att Saab-spekulanterna Youngman bistått med finansiering kring nystarten. Märket startade man för fem år sedan, alltså när Tesla redan etablerat sig, men likheterna slutar inte där. Precis som Tesla Model S är nästa steg för Detroit Electric att lansera två större bilar när pengarna börjat rulla in.

Priset för SP 01 kommer landa kring 135 000 dollar, motsvarande 870 000 kronor.

Följ ämnen i artikeln