40-årskris? Gärna!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-29

Femtioårskris hette det förr. Pojkar som inte ville bli farbröder och därför gjorde sitt för att lura sig själva att de var unga.

Medlen då var toupé, skivstång, cowboyboots, mc…eller kanske en liten sportig bil utan tak.

Nu för tiden hinner vi grabbar inte vänta till femti, kriserna avlöser varandra så fort att man inte vet om det var en 40-årskris man drabbades av vid 37 när håret skulle blekas…eller om suget efter cabriolet vid nyss fyllda 45 härrör från samma krisepok.

Vad vi däremot vet är att Sverige just nu upplever en sorts cabexplosion.

Okej, inga V70-siffror direkt men på fem år har det skett en väldig förändring i våra taklösa köpvanor.

Anledningen heter 206 CC. Peugeots lilla budget- pionjär kom helt rätt i tiden vid sekelskiftet med ett pris som lockade 1 000 nya cabköpare första året.

Då var siffrorna sensationella. I dag räknar Volvo med 700 sålda exemplar det första halvåret för nya C70, en cabriolet för helt andra plånböcker. Den är dubbelt så dyr som budgetsuccén från år 2000.

Vi kan knappast ange växthuseffekten som orsak till att allt fler lyfter på taket. Den här våren har inte direkt gett oss känslan av att jorden blir varmare…

Nej, vi svenskar vill väl helt enkelt inte tänka på hur kallt och jävligt det är här uppe. Om vi nu inte bor i Provence vill vi åtminstone låtsas som om vi kan ta cabben till cafét i stan, om än med Helly Hansen-ställ och luva.

I dagens Bil jämför vi tre nya cabbar med tre som hängt med en tid. Och visst händer det grejer på cabfronten. Tvådelade plåttak blir tredelade, cabbar känns mer och mer som vanliga bilar med taket på plats, men framför allt har alternativen blivit fler.

Knappt hann vi komma hem från vår testresa till västkustens fina Orust förrän det bär iväg igen, nu väntar första körningen med nya VW Eos. Och när som helst premiärrattar vi lilla Mitsubishi Colt CC som vi än så länge bara suttit i på salonger.

Så frågan man ställer sig: är det inte skönt med en 40-årskris?

Sture Bjarnelind, Redaktör

Följ ämnen i artikeln