Nya dieseln kan ta Saab ut i Europa

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-07

Saab 9-3 har fått en modern dieselmotor.

Kanske är kombinationen Saab och diesel nu så bra att tunga dieselmarknader i Europa blir på köphumör.

9-3 fick en dieselmotor redan för två år sedan, men det var en gammal trött och törstig motor från Opel som inte motsvarade köparnas krav.

Nu fasas 2,2-litersmotorn ut och in kommer en nykonstruerad 1,9-litersmotor med den allra senaste och mest bränslesnåla commonrail-tekniken. Motorn byggs av GM-partnern Alfa Romeo och finns i två versioner, 120 och 150 hästkrafter.

Trots att den nya 150-hästarsmotorn har 20 procent fler hästkrafter och 12 procent bättre vridmoment än den nuvarande motorn är förbrukningen runt 10 procent lägre.

Trivsam

Aftonbladet provkörde 150-hästaren i Tyskland och motorn är riktigt trivsam. 90 procent av vridmomentet finns mellan 1 750 varv och 3 250 varv, så de sex växlarna som är standard känns inte riktigt nödvändiga. Motorn drar fint på vilken växel som helst och accelerationen är faktiskt i klass med Aero-versionen.

På tomgång är det lite väl mycket dieselknatter inne i bilen, och när bilen rullar iväg på ettan ryster det och skakar en del.

Men så fort bilen rullat de första meterna blir det komfort som i vilken bensindriven bil som helst. Tyst och vibrationsfritt, trots att den nykonstruerade motorn saknar balansaxlar.

Det är bristen på balansaxlar som gör att motorn vibrerar på lågvarv, men å andra sidan hade balansaxlarna kostat i ökad bränsleförbrukning.

Ren motor

Med automatlåda, också den sexväxlad, försvinner det mesta av vibrationerna i startögonblicket eftersom momentomvandlaren i automatlådan gör att motorn har ett lite högre varv när bilen rullar igång.

Motorn har ett underhållsfritt partikelfilter och enligt avgaslabbet Rototest är motorn en av de allra renaste när det gäller utsläpp.

Försäljningen i Europa börjar direkt, till Sverige kommer dieseln runt jul.

Saab 9-3 1,9 TDi

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln