Volvos kampanj har inspirerat Underhuset

Publicerad 2011-11-21

Volvo Car UK har drivit ”Emissions Equality campaign”– en satsning för att ge allmänheten bättre information om olika bilmodellers skadliga utsläpp. Kampanjen har påverkat Storbritanniens politiker.

Nu vill Underhusets miljökommitté att man lanserar en statlig informationskampanj för att upplysa bilköparna om de åtgärder som man kan vidta för att bidra till en renare luft – och ökad hälsa.

Skadliga utsläpp beräknas döda cirka 200 000 britter i förtid. Den dåliga luften ligger dessutom bakom 15-30 procent av Storbritanniens astma-fall i. Det visar en underökning genomförd av Underhusets miljökommitté EAC. I dag ligger stort fokus på att minska koldioxidutsläppen – samtidigt har skadorna till följd av utsläpp ökat sedan EAC:s första rapport 2010.

Bygg din egen Volvo på några minuter.

Har drivit en miljökampanj

Volvo Car UK har drivit kampanjen ”Emissions Equality”, med målet att ge bilister en bredare bild av bilarnas utsläpp. Volvo lanserade bland annat en gratis-app som ger visar bilköparen detaljerad information om utsläppen hos alla bilmodeller på den brittiska marknaden. Man skapade även en tankesmedja bestående av journalister, miljöforskare och representanter från bilindustrin.

Har påverkat brittiska politiker

”Emissions Equality”-kampanjen har gjort intryck hos landets politiker. Nu föreslår politiker i Underhusets miljökommitté att brittiska staten lanserar en informationskampanj för att upplysa om de åtgärder som medborgarna kan vidta för att bidra till en renare luft – och ökad hälsa. De har stöd från Volvo Car UK som anser att kampanjen bör innehålla krav på att Vehicle Certification Agency rutinmässigt ska bistå allmänheten med detaljerade och korrekta utsläppssiffror för varje bil som säljs i Storbritannien. Informationen ska finnas tillgänglig för alla bilköpare.

Bilköparnas val påverkar luftkvalitén 

– Det kan låta som en självklarhet, men om du inte kan läsa av en sak som dålig luftkvalitet så är det mindre sannolikt att du blir uppmärksam på detta – och slutligen agerar för att undvika det. Det är här som informationskampanjen för allmänheten kommer in. Att vidta åtgärder för att minska en persons exponering för dålig luftkvalitet är ett sätt att lösa problemet. Den optimala lösningen är dock åtgärder som gör det lättare för bilister att beslut som på bred front minskar de bilrelaterade utsläppen, säger Duncan Forrester, marknadschef på Volvo Car UK.

Tre modeller under 100 gram

I dag har Volvo tre modeller på den brittiska marknaden som släpper ut mindre än 100 gram koldioxid per kilometer – DRIVe-versionerna av Volvo C30, S40 och V50. Nya Volvo V60 Plug-in -hybrid kommer ha ett CO2-utsläpp på 49 gram per kilometer, den lägsta nivån av alla bilar med förbränningsmotor på den brittiska marknaden. Detta är en del i Volvos vision Drive Towards Zero, som siktar på att kunna erbjuda ett modellutbud helt fritt från skadliga utsläpp och miljöpåverkande koldioxid.

Volvo

Följ ämnen i artikeln