Här är nya super-saaben

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-02-27

Robert Collin: Man känner sig som en stridspilot

Här är Saabs nya sportbil – som du aldrig kommer att kunna köpa. Etanoldrivna fartvidundret Saab Aero X ska visa världen hur Saab kommer att se ut i framtiden.

Aftonbladets Robert Collin är på plats på bilsalongen i Genéve och har provsuttit Saab Aero X.

– Man känner sig som en stridspilot, säger Robert Collin om bilen, som lånat mycket i designen från flyget.

Den tvåsitsiga sportbilen har en ”cockpit” som öppnas framåt som på ett stridsflygplan.

Fronten för tankarna till Corvette, även den en General Motors-bil. Den välvda vindrutan påminner om Saab 900. Bakifrån syns likheter med Saab Sonet. Designen i övrigt är avskalat skandinavisk, utan onödiga krusiduller.

Snabb – och miljövänlig

Tekniskt bygger Aero X på en helt ny plattform som inte liknar någon tidigare Saab-bil. Bilen kommer aldrig att serietillverkas, utan ska i stället ge en fingervisning om åt vilket håll Saab tänker ta sina bilar i framtiden.

Att döma av Aero X kommer de att ha rundade, flyplansinspirerade former – och vara miljövänliga. Aero X gör 0–100 på 4,9 sekunder och har en strypt toppfart på 250 km i timmen. V6-motorn på 2,8 liter går på 100 procent etanol – till skillnad från dagens gröna bilar som fortfarande behöver 15 procent bensin i tanken.

Varför en konceptbil?

Varför väljer då Saab att visa upp den här värstingbilen – istället för en ny modell för marknaden?

– De har helt enkelt inte råd, säger Robert Collin. En konceptbil kostar kanske 15 miljoner att producera, en ny bilmodell 15 miljarder.

– Och de här pengarna får man tillbaka blixtsnabbt med all uppmärksamhet.

Om några år kommer nya Saab 9-3. Då kan vi vänta oss Aero X runda former i massupplaga.

Daniel Wiklander

Följ ämnen i artikeln