Nu går taxan upp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-31

Även miljöbilarna blir dyrare

Monica Anderson, 43, servicereceptionist, Johanneshov: ”Njaa, vet inte riktigt. Förstår att de vill kompensera sig för ökade kostnader men blir det dyrare att åka taxi kanske fler i stället väljer att ta sin egen bil. Och det är väl inte meningen med biltullarna.”

Nu blir det dyrare att åka taxi.

I morgon återinförs biltullarna i Stockholm och nu ska även taxibilar betala trängselskatt.

Alla stora bolag planerar höja priserna.

Taxi Stockholm är det enda bolag som hittills redovisat hur man ska göra. Övriga avvaktar, men kunderna klagar redan.

Taxi Stockholm höjer priset med sex kronor per typresa på vardagar på grund av trängselskatten. En ”typresa” är en resa på tio kilometer och som tar femton minuter.

I dag kostar en typresa med Taxi Stockholm 206 kronor, från 1 september 212 kronor.

Gäller även miljöbilar

Höjningen gäller även för den som åker med någon av bolagets 200 miljöbilar, trots att miljöbilar kör gratis genom tullarna.

–Miljöbilarna är mycket dyra att köpa och priset på etanol ökar hela tiden. Om vi avstår från att höja även för miljöbilarna skulle åkarna sluta köpa miljöbilar, det vill vi inte, säger Hans Nyström, tillförordnad vd på Taxi Stockholm.

Taxi Stockholm beräknar att trängselskatten kommer kosta företaget cirka 20 miljoner per år. Företaget väljer att ta ut ökningen genom att höja priset för alla resor.

–Vi har valt den här lösningen för vi tycker att den är mest rättvis, säger Hans Nyström.

Övriga höjer också

De tre övriga stora Stockholmsbolagen - Taxi kurir, Taxi 020 och Top cab - kommer också att höja priserna för att kompensera för de ökade kostnaderna. Men när och hur är inte klart ännu.

–Vi har inte höjt våra priser sedan december 2005 så det är naturligt att vi tittar på en prishöjning som egentligen inte har med biltullarna att göra, säger Bengt Erkki, vd på Taxi kurir. Hur mycket det blir vet vi inte i dagsläget.

–När det gäller trängselskatten undersöker vi möjligheten att lägga på en avgift när taxin passerar en vägtull. Det skulle kunna röra sig om en femma på kvittot.

–Men vi är inte klara med tekniken och kan inte säga hur det blir.

”Känns inte rätt”

Taxi 020 med dotterbolaget Top cab är inne på samma lösning.

–Vad vi vet är att de som åker miljötaxi inte ska drabbas av någon höjning, säger åkerichef Arne Danell. Det känns inte rätt att ta ut en avgift som vi själva inte behöver betala.

Så här funkar den nya trängselskatten

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln