Sportiga Volvon

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-06

Nya V30 är här om två år - men först kommer cabben

Datorbild: AFTONBLADET

Volvos lilla modellserie växer så det knakar och nu kan Aftonbladet avslöja en helt ny bil i familjen.

Redan om två år kommer sportkupén V30, misstänkt lik säkerhetsbilen SCC som visades som ett koncept för tre år sedan.

Om SCC skrev Aftonbladet i december 2000: "Volvo SCC är en så kallad konceptbil där Volvo visar upp framtidsteknik som kan tänkas komma i produktion om några år. Men modellen visar också vart designen är på väg. En del av formerna i SCC lär dyka upp i ersättaren till nuvarande 40-serien".

SCC, Safety Concept Car, var fullproppad med framtidsteknik och mest uppmärksammade blev de genombrutna vindrutestolparna som man kan se rätt igenom. Annan fantasieggande teknik var den fast monterade förarstolen där alla pedaler, reglage, ratt etcetera ställer in sig automatiskt för att passa föraren.

Mycket av säkerhetsinnovationerna har flera år kvar till produktion. Takstolparna, för att ta ett exempel, jobbar Volvos tekniker vidare på för att hitta den bästa lösningen som förenar god sikt med hållfasthet och ekonomi.

Skuldror från Amazon

Men bilens design var kanske ändå det som slog an mest. Dynamiska former med en blandning av nostalgi och Volvos moderna formspråk. De typiska skuldrorna känns igen från alla moderna Volvomodeller (och från Amazon!) medan halvkombibakluckan är tidig 1970-talsimport: Den kommer direkt från Volvokupén P1800 ES, av Göteborgshumorn kallad Fiskbilen.

Ända sen visningen av SCC har det spekulerats i om bilen skulle komma i produktion. Men inte förrän nu kan Aftonbladet avslöja att produktionsbeslutet är taget och att utvecklingen är i full gång.

Volvo drar in pengar

Aftonbladet kan också avslöja flera detaljer om både själva beslutet och om bilen.

Att Volvo är inne i en framgångsspiral blir allt fler medvetna om. Hos ägaren Ford är Volvo egentligen det enda riktiga glädjeämnet i en i övrigt krisbetonad verklighet.

Fordkoncernen går med miljardförluster och det enda märket inom familjen som drar in pengar är lilla Volvo.

Stadsjeepen XC90 som förre Volvochefen Leif Johansson förhållit sig kallsinnig till var ett av de första besluten som Ford tog efter köpet av Volvo. Bilen blev en av de största succéerna någonsin för Volvo. Produktionen som beräknades till cirka 50 000 bilar per år ligger nu nära 100 000 bilar och ändå överstiger efterfrågan tillgången så att det fortfarande är närmare ett års kö för en bil.

Den lilla sportkupén som Ford just gett klartecken till fanns överhuvud taget inte med i planeringen.

Fiaskon med tidigare kupéer som 262, 480, 780 och C70 gjorde att man den här gången skulle satsa allt på en cabriolet, den bil som ska byggas av Pininfarina i Uddevalla.

Men Volvo vill växa och då måste man ha fler modeller, hitta fler nischer och därför blir det nu både en cab och en kupé.

Cabben kommer inom ett år, kupén som ska byggas i Volvos fabrik i belgiska Gent, Belgien, kommer inom två år.

Riktig Volvogrill

Kupén, som sannolikt ska heta V30, skiljer sig en hel del från konceptbilen SCC.

Den blir mindre, får bara två dörrar, en riktig Volvogrill och invändigt blir den lika S40.

V30 baseras på den nya lilla bottenplatta som också bär upp S40 och V50, det gör den ungefär 20 procent mindre än konceptbilen som var byggd på chassikomponenter från de stora bilarna.

Men V30 blir också mindre än S40. Axelaxståndet är oförändrat men överhänget bak krymper och bakdörrarna försvinner.

Fronten känns igen från S40 men blir lite lägre och mer sportig.

Bakluckan däremot behåller dragen från Fiskbilen 1800 ES, det gör V30 till en praktisk, eller i varje fall halvpraktisk, halvkombi samtidigt som den ska konkurrera med andra sportkupéer på marknaden. Motorerna blir samma som i S40/V50, möjligen med undantag från de allra minsta på 1,6 liter.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln