Mer last men mindre komfort

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-03-11

Honda Accord 2,0 Tourer har trevliga köregenskaper

Futuristiskt formgivna Honda Accord är här i sin sjunde generation sedan debuten 1976.

Honda brukar sätta värde i trevliga köregenskaper och Accord är inget undantag.

Både styrning och växellåda tillhör de smidigaste i klassen.

Motorn är sportigt högvarvig. Kul, tycker en del men många skulle önska bättre råstyrka från lägre varv.

Chassit är påkostat med dubbla triangellänkar fram och multilänkaxel bak. Accord är mycket riktigt väldigt kurvglad, men att antisladdsystem inte går att få till 2,0 (däremot standard på 2,4) är en miss.

Som kombi har Accord fått ett fem centimeter förlängt axelavstånd. Vid fällning av baksätets ryggstöd åker sittdynan fram automatiskt. En praktisk finess och lastytan förblir dessutom jämn hela vägen.

Komfortmässigt övertygar Accord inte lika mycket. Baksätet har blivit lite kortare än i sedanversionen och passagerarna får även stå ut med att lite för mycket buller letar sig fram från bakvagn och kombiutrymme.

Ekonomiskt håller sig Accord i mittfältet. Priset är bra och nyligen införd vagnskadegaranti sänker driftkostnaderna till snittnivå.

En bil för den som söker körglädje, driftsäkerhet och lastutrymme – men kan pruta på komforten.

Honda Accord 2,0 Tourer

Läs även...

Följ ämnen i artikeln