Citroën Berlingo Family 1,8i

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-12-01

Funktion före form

Nypris: 131 500 kronor (2001).

Motor: 4-cyl, 1761 cm3, 90 hk vid 5 000 varv/min, vridmoment 147 Nm vid 2 600 varv/min.

Förbrukning: 0,89 l/mil (bl).

Acceleration: 0–100 km/tim på 12,2 s.

Toppfart: 160 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 411/172/180 cm.

Tjänstevikt: 1 260 kg.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Stort lättlastat bagageutrymme, pris.

Bensin-förbrukning, prestanda, plastig.

Utrymmen

Berlingos trumfkort. På längden och bredden är bilen knappt stor som en VW Golf, men trots det nätta yttermåttet rymmer bilen 664 liter och upp till hela 2 800 liter med baksätet fällt. Baksätet upplevs rymligt även av en tvåmetersman och han kan till och med behålla cylinder-hatten på. Bak sitter tre vuxna bekvämt tack vare bilens höjd och bredd.

Flexibilitet

Från 1999 kom en smart skjutdörr på sidan och från 2001 sitter det en på varje sida. Undvik de två första årsmodellerna som saknar bakdörrar och delbart baksäte. Det finns ett överflöd av prylfack och fickor, till och med i golvet. Den enorma takhöjden utnyttjas med lastnät i taket. På senare modeller finns även ett extra inner-tak, likt ett vinds-förråd på ytterligare 100 liter.

Komfort

Fjädringen är ganska hård för att klara de tunga transporterna hem från stormarknaden. Det kompenseras i viss mån av dynorna som är på gränsen till för mjuka. Såväl förarmiljön som resten av interiören är enkel och funktionell. För någorlunda ventilation i den stora kupén re-kommenderar vi köp av bilar utrustade med luftkonditionering.

På vägen

Med rötter som transport-bil är busskänslan ändå förhållandevis liten. Berlingo kränger en del i undanmanöverproven, men några vältnings-tendenser förekommer inte. Den minsta motorn på 1,4 liter med 75 hk är i tröttaste laget och 1,8--litersmaskinen med 90 hk är ett klart bättre köp. Av dieslarna re-kommenderas 2,0 HDI som lätt orkar hela skrotupplaget till tippen.

Ekonomi

Bensinförbrukningen är ganska hög vilket till stor del beror på det stora vindfånget. Andrahandsvärdet är lågt -vilket gynnar dig vid köpet, men inte när du ska sälja bilen.

Säkerhet

Säkerhetsutrustningen har låg nivå. Konstruktionen är nära tio år gammal och bilen är inte testad av Euro-Ncap. Trepunktsbälten på mittenplatsen bak saknades till 1999. Krockkudde på passagerar-platsen kostade extra i början. På senare modeller kan den stängas av med nyckel, men inte mekaniskt på verkstad.

Reservdelspriser

Bromsbelägg fram 606 kr.

Komplett koppling 2 291 kr.

Avgassystem 2 419 kr.

Katalysator 5 684 kr.

Strålkastare 1 006 kr.

Stötdämpare fram 1487 kr.

Stötfångare 1 625 kr.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln