Mercedes ljuger igen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-24

Collin kräver att testdatorn lämnas över till polisen

Krishantering har aldrig varit Mercedes starka sida.

Nu är det dags igen för bortförklaringarna och lögnerna.

- Lämna över testdatorn till polisen, skriver Aftonbladets bilreporter Robert Collin.

Enligt Mercedes började bilen sladda okontrollerat i den svaga högerkurvan. Hastigheten uppges till under 60 km/tim. Stämmer uppgifterna har Mercedes nya lyxbil ett allvarligt konstruktionsfel.

"Det var inget test och föraren var ingen testförare. Därför var bilens testdator inte inkopplad. I den svaga högerkurvan ut ur Ytterhogdal höll föraren mellan 55 och 60 km/tim. Då fick bilen en sladd som inte gick att kontrollera. Bilen for över på vänster sida av vägen, föraren såg kvinnan och försökte undvika en olycka, men bilen gick inte att hejda."

Så sammanfattar Sverker Dahl, presstalesman för Mercedes Sverige, tragedin i Ytterhogdal.

Men vartenda ord är lögn. Sanningen däremot finns i bilens testdator som Mercedes håller gömd.

Varje meter registreras i datorn

Vi tar det från början. Mercedes i Stuttgart släpper aldrig ut en hemlig prototyp om det inte handlar om testverksamhet. Att tolv kamouflerade bilar skulle köra från fabriken i södra Tyskland till testanläggningen i norra Sverige som ett slags sällskapsresa är orimligt.

Av samma skäl är det självklart att föraren är en testförare.

Vid all testverksamhet lagrar den speciella testdatorn information om bland annat utetemperatur, bilens hastighet, rattrörelser, inbromsningar, bränsleförbrukning - och skulle det elektroniska antisladdsystemet aktiveras registreras även det.

Varje meter finns dokumenterad i datorns minne.

Hastigheten på 70-sträckan ut ur Ytterhogdal, under 60 km/tim, måste vara den lägsta någonsin. Men om vi ändå litar på just den uppgiften blir påståendet att bilen fick en sladd extra svårt att tro på.

Lämna över datorn till polisen

Mercedes har det elektroniska antisladdsystemet ESP på alla sina bilar. Om föraren ändå fick en sladd i den svaga högerkurvan i 55 km/tim har den nya lyxbilen ett allvarligt konstruktionsfel.

Nu tror jag inte att det är bilen det är fel på. Utan på föraren som var ouppmärksam och glömde bort att köra bil en stund.

Min uppfattning är att testföraren knappade på testdatorn i passagerarstolen och körde rakt fram utan att märka att vägen svängde åt höger.

All information om olycksförloppet finns i datorn. Därför måste Mercedes lämna över den till polisen.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln