Volvos gamla XC90 sålde bättre än nya

Publicerad 2015-06-08

Ny modell och strålande framtid, eller?

Volvo har som mål att fördubbla sin försäljning.

Men det är långt kvar än, för trots att nya XC90 börjat rulla ut säljer Volvo färre bilar nu än i fjol.

Nya XC90 är bilen som ska vända skutan och föra Volvo in i den ljusa framtiden. Målet är att tillverkaren om fem år ska ha en försäljning på 800 000 bilar om året, men om man tittar på de senaste försäljningssiffrorna så verkar det snarare vara en drömbild.

I Sverige tappade Volvo fyra procent i majförsäljningen jämfört med samma tid i fjol. I Kina backade man 2,2 procent och globalt sett var försäljningstappet 1,3 procent. Totalt såldes det 39 919 bilar.

Sämre än gamla generationen

När det kommer till det nya flaggskeppet. Modellen XC90 så säger Volvo att man redan fått in 36 000 förbeställningar.

Tittar man däremot i försäljningsstatistiken för maj framgår det att bilen sålts i färre antal än den gamla generationen av XC90 under samma månad i fjol.

– Om man ser till samma period i fjol så hade vi betydande försäljning av första generationen av XC90, och vi har precis börjat skeppa ut den nya modellen, säger Stefan Elfström, Volvo Cars talesperson, till Reuters.

Hittills i år, januari – maj, har Volvo sålt 185 764 bilar. Det är 0,1 procent färre bilar än under de första fem månaderna 2014.

Följ ämnen i artikeln