Annons

Bättre bilköp när experter guidar rätt

Den storsäljande transportbilen Sprinter kan konfigureras på 10 000-tals olika sätt. Det är en anledning till att Mercedes-Benz Sverige startat säljkonceptet Van ProCenter.

– Det blir enklare och kunden blir nöjdare om vi erbjuder experthjälp direkt, säger Björn Lindell, på Mercedes-Benz.

Det började som ett pilotprojekt i Malmö – i dag har Mercedes-Benz europeiska återförsäljarprogram Van ProCenter spridit sig till 15 olika platser runt om i Sverige med ytterligare sex stycken på gång under 2017. Ute i Europa finns konceptet hos hundratals återförsäljare.

– De flesta av våra Mercedes-Benz återförsäljare är fokuserade på personbilar. Men i takt med att våra produkter blivit mer komplexa krävs mer kunnande. Med Van ProCenter professionaliserar vi våra återförsäljare och sätter större fokus på just transportbilar, säger Björn Lindell, ansvarig återförsäljarutveckling för transportbilar på Mercedes-Benz.

Specialister på plats

På Van ProCenter är du garanterad att mötas av en expert som kan lotsa dig till rätt modell. På plats finns dessutom ett stort utbud av transportbilar att testköra.

– Många av våra kunder har en uppfattning om vilken bil de är intresserade av. Ibland stämmer det, ibland kommer vi tillsammans med kunden fram till att en annan modell bättre möter behoven man faktiskt har. Då är det bra att kunna visa exakt vilka modeller som vi erbjuder, säger Björn Lindell.

Dessutom har säljarna på Van ProCenter koll på vilka möjligheter det finns att specialinreda bilarna.

I många fall blir en transportbil ganska snabbt en komplex affär och risken finns att man beställer fel om man inte får hjälp av en specialist.

När man köper en transportbil i dag är det inte bara modell, motoralternativ och komfortnivå som spelar roll. Driftsäkerheten, ägandekostnaden och serviceavtal är faktorer som spelar in.

Säljer inte på pris

– För företagare är det inte prislappen på bilen som spelar roll utan det är månadskostnaden man ska titta på. Det är också något som våra säljare är bra på att ge råd om. Mercedes-Benz säljer inte på pris. Men man måste se till helheten och ta in faktorer som andrahandsvärde och driftskostnad. Driftssäkerhet och service är något som Van ProCenter tagit till nästa nivå. Behoven ser annorlunda ut för en transportsbilskund jämfört med en privatperson.

Slits hårdare

Transportbilarna rullar mer och slits hårdare. Det är större slitage även om produkten är tålig i sig – vilket ger ett större behov av service och underhåll.

Därför är mekanikerna på Van ProCenter proffs på transportbilar och på Van ProCenterverkstäder erbjuds utökade öppettider och ökad tillgänglighet.

– Att sälja en bil är inte så svårt, det är att sälja bil nummer två som är utmaningen. Det kräver att verkstaden skött sig och att servicen varit i topp, annars ser sig kunden om efter en annan leverantör, säger Björn Lindell.

EXTERN LÄNK:

Hitta ditt närmsta Van ProCenter här

 

UPPTÄCK MERCEDES-BENZ

Här kan du själv upptäcka Mercedes-Benz alla alternativ:

EXTERNA LÄNKAR

Bygg din bil

Boka provkörning

Prenumerera på Mercedes-Benz nyhetsbrev

Beställ broschyr om transportbilar

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln