Annons

Det gör vi för att spara pengar i julhandeln

Trots oroliga ekonomiska tider kommer svenskarna att köpa julklappar även i år. Men priset kommer spela större roll den här julen.

Prisjämförelstjänster, rabattkoder och begagnat. Det finns många knep att ta till för att spara pengar när man handlar julklappar. Och tur är väl det när 8 av 10 svenska konsumenter planerar att vara mer priseffektiva i julklappshandeln i år.

Trots oroliga ekonomiska tider kommer svenskarna att köpa julklappar även i år. Men priset kommer spela större roll den här julen. Majoriteten av svenskarna kommer satsa på en billigare julhandel jämfört med förra året. Det visar nya siffror från Klarna som undersökt årets julhandel i totalt 17 länder.

Och många har sett till att börja handla i tid. 63 procent av de tillfrågade har uppgett att de kommer att köpa sin första julklapp innan december.

Ett knep som många svenskar uppger att de kommer ta till för att handla smartare i år är bland annat att prisjämföra. Så många som varannan svensk uppger att de kommer att använda sig av prisjämförelsetjänster för att fynda under julhandeln. Hela 40 procent uppger att de kommer att använda sig av rabattkoder eller lojalitetsprogram för att göra fynd i julhandeln. 27 procent menar att de kommer handla färre julklappar och 22 procent ska köpa julklappar på andrahandsmarknaden.

– Vi ser att prismedvetenheten är hög bland svenska konsumenter, samtidigt vill de flesta svenskar fortsätta med traditionen av att ge bort julklappar. Att ta till smarta knep som prisjämförelsetjänster, rabattkoder och lojalitetsprogram kan hjälpa till att göra julhandeln billigare. Här sticker Sverige ut i undersökningen som det land med högst andel som säger att de använder prisjämförelser, säger Carl Lindahl, expert på konsumentbeteende på Klarna.

Insikterna från Klarnas undersökning kring svenskarnas ökade kostnadsmedvetenhet bekräftas av siffror från PriceRunner. Genom att aktivera prisnotifikationer kan man få reda på när priset på en produkt sjunker. Nya siffror visar att svenska konsumenter aktiverade 54 000 prisnotifikationer under oktober, vilket är en fördubbling mot samma mätperiod förra året.

– Användningen av prisjämförelsetjänster och verktyg för smart shopping har ökat kraftigt bland svenska konsumenter under hela året, och framförallt under de senaste månaderna. Det bästa tipset för att försäkra sig om att man verkligen får en bra deal är att att inte stirra sig blind på rabattprocenten utan att kolla på en produkts prisutveckling över tid, fortsätter Carl Lindahl.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln