Annons

Delar ut 50 miljoner kronor - till idrotten

50 miljoner kronor. Varje år.

Så mycket bidrar initiativet Gräsroten med till ungdomsidrotten och det svenska idrottsföreningslivet.

Nu har utdelningen för 2017 avslutats.

– Totalt har 8 190 föreningar inom 71 idrotter fått dela på pengarna, säger Nicklas Biverståhl, sponsringschef på Svenska Spel.

Gräsroten är ett ungdomsinitiativ från Svenska Spel där 50 miljoner kronor delas ut årligen till ungdomsidrotten och idrottsföreningslivet i Sverige. Det är Svenska Spels kunder som själva bestämmer vilka föreningar som får dela på pengarna genom att ansluta sig till Gräsroten och välja sina favoritföreningar.

Nu har årets utbetalning ägt rum, och Nicklas Biverståhl, sponsringschef på Svenska Spel, sammanfattar det gånga året som en stor succé.

"Höjdpunkten på hela året"

– Som alltid är utbetalningen höjdpunkten på hela Gräsrotsåret. Det känns fantastiskt att Svenska Spel och våra kunder kan vara med och bidra till att fler kommer i rörelse ute i idrottsföreningslivet. Om jag ska välja någon enskild händelse som sticker ut i år så är det våra nedslag vi gjort hos föreningar under året där vi låtit kända idrottsprofiler överraska ungdomslag. Att se glädjen i ungdomarnas ögon när kända idrottare besöker deras träningar blir man aldrig trött på. Jag tycker de ögonblicken summerar ganska bra vad idrott är för något; glädje, gemenskap och inkludering.

Vilka utmaningar står det svenska idrottsföreningslivet inför i dag?

– Det finns flera utmaningar. Ekonomin är självklart en stor fråga och här vet vi att pengarna från Gräsroten gör skillnad och underlättar föreningars verksamhet. En annan fråga som aktualiserats under året är att barn och ungdomar rör på sig för lite. Här gör idrotten fantastiska insatser och det känns bra att Svenska Spel kan vara med och stötta idrottsrörelsen i den här viktiga frågan.

EXTERN LÄNK:

Var med och bestäm vilka föreningar som får dela på 50 miljoner kronor här!

Vill utveckla idrotten

Vad innebär Gräsroten för de svenska idrottsföreningarna?

– Hela idén med Gräsroten är att den ska skapa bättre förutsättningar för ungdomsidrotten. Att fler får möjlighet att idrotta, att rätt material finns och föreningar kan utbilda sina ledare. I feedbacken vi får ser vi att pengarna i huvudsak går till utbildning, inköp av material och att man använder pengarna till att åka på cuper eller tävlingar.

Gräsroten beskrivs som en “långsiktig sponsringssatsning”, vilken är den långsiktiga målbilden?

– Den långsiktiga målsättningen med vår sponsring är att utveckla svensk idrott. Att göra den bättre, mer inkluderande och tillgänglig för fler människor samt att kunna erbjuda våra kunder en unik upplevelse.

EXTERN LÄNK:

Var med och bestäm vilka föreningar som får dela på 50 miljoner kronor här!

Firar 5 år: "Spännande resa"

Det finns en uttalad ambition om att stödja såväl bredden som eliten inom svenskt idrottsföreningsliv, varför det är viktigt att ha båda dessa pelare som grund?

– Det är väldigt enkelt. Breddverksamheten är en förutsättning för elitverksamheten och utan en elit har vi inga förebilder. En konkurrenskraftig elit är också viktigt för vår affär då vi plockar många av våra spelobjekt från inhemska elitligor och matcher.

Hur många föreningar, inom hur många idrotter, är det som får dela på pengarna i år?

– 8 190 föreningar inom 71 idrotter. Det som är extra kul är att pengarna från Gräsroten når alla RF-anslutna specialidrottsförbund, från det minsta till det största. Fäktning som är en relativ liten sport i Sverige har till exempel ökat med 43,3 procent (25 030 kronor) till totalt 82 871 kronor. Ett annat exempel är dragkamp som ökat med 23,3 procent (3 685) till totalt 19 543 kronor. Jag tycker att vi med säkerhet kan säga att vi genom Gräsroten tar svensk idrott framåt.

Det är fem år sedan initiativet Gräsroten lanserades av Svenska Spel, hur ser du tillbaka på åren som gått?

– Det har varit en spännande resa att göra. Det känns som om Gräsroten är en satsning som verkligen betyder något för idrotten och som fler – både föreningar och kunder – uppskattar. Under de här fem åren har vi levererat 250 miljoner kronor till ungdomsidrotten, det är vi på Svenska Spel stolta över och det är så vi tar svensk idrott framåt.

EXTERN LÄNK:

Var med och bestäm vilka föreningar som får dela på 50 miljoner kronor här!

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln