Varenda unge ska känna sig önskad

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2013-09-23

Emma Henriksson (KD): Så här kan skolan bättre förebygga mobbning

”Vi är redan så många, men du kanske kan få veva.”

Så kunde det låta när jag ville vara med och hoppa hopprep. Varje gång jag saknade någon att vara med på rasten gömde jag mig bakom ett staket, bröt av en liten kvist och petade in mellan brädorna. Det blev en lång rad och efter ett tag bestämde jag mig för att om jag fyller hela raden då är det lika bra att jag tar livet av mig.

Jag var inte utsatt för slag eller trakasserier. Men jag kände mig utanför, oönskad. I dag vet jag att jag inte var ensam. Många delar min erfarenhet av mobbning. Av att under en period inte få vara med i gemenskapen. För somliga hela skoltiden.

Vart femte barn har blivit kränkt av en annan elev i skolan det senaste året. Lika många har ibland känt sig ensamma. Det visar Friendsrapporten 2013. Men mobbning är inte bara ett skolproblem, det är ett samhällsproblem. Mobbning kan kännas som ett evighetsproblem, det har alltid förekommit och kommer alltid att finnas. Så kan vi inte tänka. Risken för mobbning kommer alltid finnas men med insikter om hur det tar sig uttryck och kunskaper och metoder för att förebygga kan vi förhindra att mobbningen förekommer.

Och det blir bara viktigare. Den som blir mobbad i dag kan aldrig fly. Jag minns hur ensam jag kände mig bakom staketet på skolgården men kan bara föreställa mig hur ensamheten gör sig påmind igen och igen när du inte får några följare på Instagram eller vänförfrågningar på Facebook. Eller när glåporden som haglar på skolgården också väntar dig varje gång det plingar till i mobilen.

Skolan kan inte ensam förhindra mobbning. Vi alla i vuxenvärlden måste hjälpa till. Men skolan där barnen tillbringar stora delar av sin vardag har en avgörande roll. För att axla det ansvaret måste skolan och lärarna ges rätt förutsättningar att hinna se barnen, kunskapen att förstå vad som pågår men också rätt stöd för att kunna agera.

Vi Kristdemokrater vill införa en elevhälsogaranti som ger en elev rätt att inom ett dygn få kontakt med elevhälsovården. I dag är det ett stort problem att många skolor endast erbjuder ett minimum av elevvårdande insatser. Men ont i magen kan man få annat en onsdag klockan två. En elevhälsovård som är tillgänglig kan också stötta lärarna och skolledningen att förhindra mobbning.

Vi måste också stärka medvetenheten. Inom flera andra välfärdsområden finns en lagstadgad skyldighet för personal att rapportera eller anmäla missförhållanden i sin verksamhet. Någon motsvarande skyldighet finns inte inom skolväsendet. Jag och Kristdemokraterna föreslår i enlighet med en statlig utredning att alla som arbetar inom skolväsendet ska rapportera missförhållanden till den som ansvarar för enheten eller verksamheten.

Våren 2005 beslutade riksdagen att konflikthantering ska ingå i lärarutbildningen. Trots beslutet är inte konflikthantering ett obligatoriskt moment i lärarutbildningen utan endast frivilligt. Många lärare examineras därför med en begränsad kunskap om hur de ska hantera mobbning och konflikter. Kristdemokraterna vill att konflikthantering, med utgångspunkt i skolans värdegrund, ska vara obligatoriskt.

Så hur gick det för mig? En klasskamrats katt fick kattungar, jag köpte en av dem och efter det fick jag vara med i gemenskapen och sen hade jag ingen anledning att gå tillbaka bakom staketet.

Runt omkring oss i dag finns barn som varje dag hukar bakom sitt verkliga eller själsliga staket. Vi måste tillsammans arbeta för att varenda unge ska känna sig önskad.

Emma Henriksson

Följ ämnen i artikeln