Lag mot vinstuttag räcker inte

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2013-11-11

Nätverket för en likvärdig skola: Vad vill MP göra för att återupprätta likvärdigheten?

Förra veckan bad tre miljöpartister om förlåtelse för friskolereformen som fört in vinstintresset i skolan, och i söndagens Agenda gjorde språkröret Gustav Fridolin detsamma.

Cirka 80 procent av friskoleeleverna går i vinstdrivna bolagsskolor och det är de som står för tillväxten. Ägarkoncentrationen ökar: 2012 stod de sex största koncernerna, med riskkapitalbolag som dominerande ägare, för hälften av eleverna. Den pedagogiska mångfald Miljöpartiet drömde om lyser med sin frånvaro. 85 procent av friskoleeleverna går i skolor utan alternativ inriktning.

Tillsammans med det fria skolvalet har friskolereformen medfört en omfattande socioekonomisk sortering av elever. Skillnaderna mellan skolor ökar och eleverna i utsatta skolor halkar allt längre efter.

Friskolereformen släppte marknadskrafterna lösa. Därför ser friskole-Sverige ut som det gör och därför går det inte att ”få bort vinstintresset ur ekvationen”, som de tre miljöpartisterna skrev, genom att stoppa enstaka skolor som drar de andra i smutsen. Det räcker inte ens att lagstifta om vinstuttag och om att vinster ska återinvesteras. Den sista tidens friskoleskandaler har uppvisat stor kreativitet när det gäller att tricksa bort vinster men ändå mjölka verksamheten på pengar. Några exempel är riskkapitalbolagens ”räntesnurror”, JB:s svindlande affärer där överskott förvandlas till ränteinkomster för ägarna, och friskolor som betalar fantasilöner till rektor, vd och styrelse.

Den likvärdiga skolan är snart ett minne blott. För att vända utvecklingen krävs omfattande förändringar. Det handlar inte bara om vinsten, det handlar om grundvalen för friskolornas verksamhet, den marknadsstyrning som ersatt samhällets planering och styrning. Enligt en färsk undersökning av Novus anser 87 procent av befolkningen att den ökade skillnaden mellan skolor är ett stort problem. Miljöpartisterna har bett om förlåtelse. Det är bra. Men hur långt räcker ruelsen, hur långt är de beredda att gå för att återupprätta likvärdigheten i skolan?

Nätverket för en likvärdig skola

Jan-Åke Fält

lärare på Värmdö gymnasium

Marie Israelsson

lärare på Värmdö gymnasium

Bo Karlsson

före detta rektor vid Farsta gymnasium

Mats Norrstad

Lärare i Huddinge kommun

Sten Svensson

före detta chefredaktör för Lärarnas tidning

Mats Wingborg

skribent och utredare

Fotnot: Artikelförfattarna är redaktörer för boken "Slaget om den likvärdiga skolan" som tankesmedjan Katalys givit ut

Följ ämnen i artikeln