Äldre bilförare diskrimineras

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2015-09-17

Replik om trafiksäkerhet och syntest

REPLIK. NTF vill (likt Transportstyrelsens Trafikmedicinska Råd TMR) ta körkortet från äldre bilförare.

Med obligatoriska syntest för alla från och med 45 år skulle en tredjedel av förarna inte uppfylla nuvarande synfältskrav (JAMA 1998). Det innebär att miljoner förare kommer att bli av med körkorten och i fortsättningen hänvisas till färdtjänst, cykel och fotvandring. Olyckstalen ökar när före detta bilförare tvingas cykla eller gå oskyddade längs vägkanten.

Statistiken visar att äldre förare är vållande till färre olyckor än andra. De är bäst på att anpassa sin körning efter förhållandena, undviker halka, mörker, onödig körning. De är bäst på att följa hastighetsgränserna och att använda bilbälte. Och de är bäst på att ignorera ”distraktioner”, som vållar 58 procent av olyckorna.

Enligt ”Trafikksikkerhetshåndboken 2014” är de unga förarna sju gånger farligare än ”medelföraren”, som har ett ”olycksintervall” på 1 700 år. NTF borde koncentrera sig på ”högriskföraren”, främst rattfylleristen, vars olycksintervall understiger 20 år. Absolut säkra förare finns ju ej, därför använder jag detta sannolikhetsbegrepp.

Sveriges vägar har blivit säkrare, stadstrafiken lugnare och bilarna mycket bättre. Det är just sådana insatser, som även fortsättningsvis behövs, för att trygga en säker mobilitet för befolkningen. Inte åldersdiskriminerande åtgärder av det slag som NTF och TMR föreslår. Tvärtom bör synfältskravet tas bort (som i New Jersey) och synskärpekravet sänkas från 0,5 till 0,3 (som i Florida).

Carl Lagercrantz

Civilingenjör KTH med MTM

Följ ämnen i artikeln