Höja åldersgränsen för A-traktor fel väg att gå

Andreas Carlson: EU måste acceptera att länderna i unionen är olika

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-02-28

I dag röstar Europaparlamentet om nya regler för körkort och A-traktorer. Att höja maxhastigheten och samtidigt införa högre krav på utbildningen kommer att öka trafiksäkerhet och framkomlighet – men detta kan göras utan att åldersgränserna höjs, skriver infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

DEBATT. I dag röstar Europaparlamentet om nya regler för körkort och A-traktorer. Beslutet är ett steg i arbetet med en uppdatering av EU:s körkortsdirektiv vilket kommer påverka den svenska trafiklagstiftningen eftersom körkortsreglerna är gemensamma i unionen.

För regeringen är det viktigt att värna den svenska A-traktorn.

 

Detta har inte varit givet för EU-kommissionen, som ställt frågor kring det svenska undantaget för A-traktorn och trafiksäkerheten.

Det fanns en överhängande oro att den svenska A-traktorn var hotad då undantaget gäller jordbruksmaskiner som endast sekundärt nyttjas för persontransporter. Den tidigare regeringen stoppade huvudet i sanden och tog inte tag i detta potentiella hot.

Denna passiva inställning innebar en risk att A-traktorn skulle förbjudas. När regeringen tillträdde och vi klev in på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet hade frågan legat orörd under en längre tid.

 

Det svenska perspektivet måste ta mer plats i EU och landsbygdens förutsättningar behöver stärkas. A-traktorn är ett viktigt färdmedel för ungdomar, inte minst på landsbygden.

Den är inte bara en svensk symbol för frihet utan möjliggör för många ungdomar att färdas på ett tryggt och säkert sätt i hela landet.

 

Sedan tillträde har regeringen vidtagit åtgärder för att stärka trafiksäkerheten och samtidigt arbetat intensivt för en lösning som säkrar den svenska A-traktorn.

Under det informella mötet för EU:s energi- och transportministrar under det svenska ordförandeskapet passade vi därför på att visa upp A-traktorn för våra kollegor. En frostig vinterdag i februari fick EU:s transportkommissionär testa på att åka i en A-traktor och träffa två svenska ungdomar som kunde berätta om hur viktig fordonet var för dem.

Detta har följts av flera möten och samtal där vi understrukit A-traktorns betydelse för många unga i Sverige.

 

Mot bakgrund av att A-traktorn var hotad var det därför ett steg i rätt riktning när kommissionen presenterade förslaget på nytt körkortsdirektiv. Det innehöll nämligen nya regler om körkort för ungdomsbilar – där den svenska A-traktorn är inkluderad.

Det nya förslaget innebär en möjlighet för länderna att tillåta körkortsinnehavare med ett så kallat B1-körkort att köra en personbil med en totalvikt på upp till 2 500 kilo. Förslaget innebär en höjd åldersgräns från 15 till 16 år, att maxhastigheten höjs från 30 till 45 km/timmen och att ett krav på förarprov införs, det vill säga ett teori- och körprov.

Det är positivt från ett svenskt perspektiv att A-traktorn ingår i det föreslagna systemet med ett B1-körkort. Att höja maxhastigheten och samtidigt införa högre krav på utbildningen är något som kommer att bidra till ökad trafiksäkerhet och framkomlighet – men detta kan göras utan att åldersgränserna höjs.

 

En höjd åldersgräns för A-traktorer riskerar att försämra möjligheterna för ungdomar på landsbygden. I flera glesbygdskommuner där lokaltrafiken är kraftigt begränsad är A-traktorn avgörande för ungdomars möjlighet att ta sig till och från skolan och andra aktiviteter.

Det är fullt rimligt att A-traktorn har samma åldersgräns som EU-mopedbilar, som fortsatt har en åldersgräns på 15 år. A-traktor är många gånger säkrare och lämpligare i ett land som vårt, med kalla vintrar och stora avstånd.

 

EU behöver fokusera på att lösa gemensamma problem, men också accepterar att länderna i unionen är olika varandra. Tack vare regeringens arbete finns det nu en plats för A-traktorn i körkortsdirektivet.

Nu är nästa steg att värna våra egna bestämmelser när frågan hanteras i Europaparlamentet. Vi uppmanar alla svenska parlamentariker som är engagerade för svenska intressen att driva frågan vidare i sina respektive partigrupper.


Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister (KD)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.