Systemets monopol bör bevaras - för allas skull

Anställda på Systembolaget: Vi ser dagligen baksidorna av alkoholen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2021-06-25

Som medarbetare på Systembolaget känner vi en oro över vad gårdsförsäljning av alkohol skulle innebära för monopolet och folkhälsan, skriver 11 anställda.

DEBATT. Det har tidigare gjorts två utredningar om gårdsförsäljning och båda har kommit fram till samma sak, att gårdsförsäljning inte går att förena med Systembolaget och dess uppdrag.

Just nu håller man på med en tredje utredning kring gårdsförsäljning, där syftet är att ändå genomföra ett test.

Man kan ha statliga monopol inom EU om man har en bra anledning till att ha det. Den bra och viktiga anledningen som vi har i Sverige är att vi vill värna folkhälsan.

Men om man har ett statligt monopol och är med i EU får man inte gynna produkter från sitt eget land. Det innebär att om man tillåter gårdsförsäljning i Sverige så skulle Sverige som land gynna de egna produkterna från landet.

Som medarbetare på Systembolaget är vi mycket medvetna om detta och känner en oro över vad det kan innebära för Systembolaget och folkhälsan.

Vi som är anställda på Systembolaget är stolta över vårt statliga alkoholmonopol och vill verkligen behålla det. Men det är inte främst för vi är oroliga för våra jobb.

Vi kommer att vara mycket attraktiva på en privat alkoholmarknad med vår kunskap, kompetens om de alkoholhaltiga varorna men också för att vi är otroligt bra på att möta kunder i olika sammanhang.

Det stämmer att många av oss som arbetar på Systembolaget kan mycket om vin, sprit, öl och alkoholfritt och hur man kombinerar mat och dryck. Det som är vår stora yrkesstolthet är dock att vi faktiskt gör skillnad på allvar.

Att vårt bästa kundmöte inte är när vi har sålt mest eller det dyraste utan kan vara när kunden går ut och inte har köpt något av oss.

Detta efter att man kanske har tagit sig tid, sett kunden och personen bakom kunden och fråga hur personen mår och att det kanske inte är alkoholen som kommer att göra att den mår bra.

Ett bra kundmöte kan sluta med att någon går ut utan varor men funderar över sina dryckesvanor och om den behöver hjälp.

Det händer inte sällan att de personerna kommer tillbaka och tackar eller ger blommor för att dom fått livet tillbaka, även deras anhöriga kan tacka.

Vi som arbetar på Systembolaget ser dagligen baksidorna av alkoholen.

Vi möter:

  • den som kommer efter jobbet varje dag
  • den som kommer före jobbet
  • den som kommer in efter att lämnat barn på förskolan
  • de som låtsas att det är någon annan som ska ha varorna
  • de barn som ber sina föräldrar att inte gå i den butiken som gör dig dum och elak
  • de som går från semesterdricka till att det blir vardagsdricka
  • de som hittar massa ursäkter för att handla hos oss

I detta är det tryggt att veta att vi säger nej; till de som är under 20 och till de som är märkbart påverkade. Vi pådyvlar dessutom ingen att köpa mer än man planerat.

Vi är till och med stolta över att vi inte alltid säljer och att vi arbetar i ett annorlunda företag. Och det vill vi kunna fortsätta göra även i framtiden. För allas vår skull.


Klubbstyrelsen, Systembolaget Personalförening (SPF) Unionen
Maria Nilsson, Stockholm
Robert Adrell, Alingsås
Andreas Bengtsson, Robertsfors
Karin Larsson, Huskvarna
Angelika Andersson, Göteborg
Maria Hagström, Upplands-Bro
Andreas Holmberg, Stockholm
Malin Ljungstedt, Västerås
Christer Keijser, Åkersberga
Pradeep Holmqvist, Helsingborg
Therese Kallin, Göteborg


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.