Vi behöver mer ordning för elevernas bästa

Replik från Riksidrottsförbundet om förändringar för idrottsgymnasierna

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Jag höjer aningen på ögonbrynen i förvåning över att Mohamad Hassan svingar vilt mot RF, medan han inte ens nämner sin egen partiledning som sitter tillsammans med regeringen för att fatta besluten, skriver Björn Eriksson.
Foto: FOND & FOND
Jag höjer aningen på ögonbrynen i förvåning över att Mohamad Hassan svingar vilt mot RF, medan han inte ens nämner sin egen partiledning som sitter tillsammans med regeringen för att fatta besluten, skriver Björn Eriksson.

REPLIK. Sverige har ett världsunikt system för att stödja ungdomar att kombinera en elitförberedande idrottssatsning med gymnasiestudier. Det är ett system att vara stolt över och det bör utvecklas med varsamhet. Att fullfölja gymnasiet med godkända betyg är avgörande för ungdomars framtidsutsikter.

Det finns i dag upp mot tio tusen ungdomar som läser specialidrott på väldigt många idrottsgymnasier i hela landet. Riksidrottsförbundet (RF) har inte en fullständig bild över det totala antalet skolor.

Nuvarande gymnasiesystem, utanför Riksidrottsgymnasierna (RIG), med Nationella idrottsutbildningar (NIU) och lokala varianter har växt enormt under 2010-talet och RF välkomnade därför departements initiativ till en översyn, i syfte att skapa mer ordning och utveckling för elevernas bästa.

Vi delar Mohamad Hassans syn att samverkan mellan gymnasieskolan och idrotten nationellt, regionalt och lokalt kommer vara helt avgörande framåt för ett reviderat idrottsgymnasiesystem som lever upp till vår strävan att ”Svensk idrott vill vara bäst i världen för alla på alla nivåer”.

Vi vill ständigt utvecklas och förbättras både till form och innehåll. Det bygger på en självstyrande och samlad idrottsrörelse med starka förbund och föreningar samt en utbildningsverksamhet i världsklass”.

I ett fungerande idrottsgymnasiesystem är en central faktor att de som undervisar eleverna har goda kunskaper i ämnet specialidrott och möjlighet till fortsatt kompetensutveckling.

I dagens skola innebär detta lärarlegitimation och en arbetsgivare beredd att erbjuda stabila anställningsförhållanden och en nära samverkan med idrottsrörelsen för den idrottsspecifika fortbildningen.

En detalj i den omfattande översyn som utbildningsdepartementet har skickat på remiss är huruvida ett skolämne, i det här fallet specialidrott, får lämnas på entreprenad.

Av de idrottsgymnasier som Riksidrottsförbundet har överblick över så är Celsiusskolan den enda som fått regeringens godkännande för den modell som Mohamad Hassan beskriver.

Avslutningsvis höjer jag aningen på ögonbrynen i förvåning över att Mohamad Hassan svingar vilt mot remissinstansen RF, medan han inte ens nämner sin egen partiledning som sitter tillsammans med regeringen för att fatta besluten.


Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE