Bilar alltid viktigare än tåg för högerblocket

Vänsterpartiet: Att skrota höghastighetsjärnvägen är ett dråpslag mot klimatet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-10-06

SD, M, L och KD stoppar höghastighetsjärnvägen. Argumentationen följer ett tydligt mönster – vägbyggen prioriteras framför satsningar på kollektivtrafiken. Vi vet vad det leder till: fler bilar och ökade utsläpp, skriver Anna Sehlin och Linda Snecker.

DEBATT. Högerpartiernas besked om skrotade satsningar på järnvägen bådar inte gott inför de kommande fyra åren.

På vilka fler områden är Moderaterna beredda att lämna walkover i klimatfrågan?

Innan den nya högerregeringen ens hunnit tillträda har de fyra partierna riktat ett dråpslag mot klimatomställningen: ett tydligt nej till ny höghastighetsjärnväg i Sverige.

Nya stambanor riskerar att tränga undan investeringar i vägar och flygplatser, menar lag Kristersson.

Argumentationen följer ett tydligt mönster vi sett de senaste åren, där vägbyggen gång på gång prioriteras framför satsningar på kollektivtrafiken. Vi vet också vad det leder till: fler bilar och ökade utsläpp.

Stockholm behöver fler tågavgångar och en mer tillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. Det gäller inte minst för de tusentals arbetspendlare som tar regionaltågen till och från jobbet.

Med nya och bättre järnvägsbanor blir regionen större. Fler kan få en vardag med långa avstånd att gå ihop, utan att bilen eller flyget blir den enda lösningen.

Så kan vi skapa en större arbetsmarknadsregion som är mer hållbar, både för klimatet och för oss som bor och verkar här.

Kritiker menar att nya stambanor skulle bli överflödiga innan de blir färdigbyggda, eftersom alla bilar på sikt kommer att drivas med el.

Det resonemanget haltar rejält. Det kommer alltid att vara mer klimatsmart och energieffektivt att resa kollektivt än i egen bil, oavsett bilens drivmedel.

Med mer kollektivtrafik och ett minskat bilberoende kan vi dessutom bygga mer hållbara och attraktiva städer med färre parkeringsplatser och bilvägar. Därtill innebär produktionen av nya elbilar i sig stora utmaningar, inte minst för klimatet.

Elbilar är på många sätt bättre än bensinbilar, men att låta detta faktum lägga en våt filt över andra delar av klimatomställningen är ett stort misstag.

Klimatkrisen är här och nu. Vi är på rätt väg på många områden, men vi har inte råd att tappa fart eller att satsa på fel saker.

Att ett av de första beskeden från den nya högermajoriteten i riksdagen efter valet innebär ett steg bakåt i klimatomställningen ingjuter tyvärr inte mycket hopp om miljö- och klimatpolitiken de kommande fyra åren.

Tuffa tider väntar. Stockholm och Sverige står inför en lågkonjunktur och många hushåll har redan i dag svårt att klara sig månaden ut när både elpriser och matpriser skenar.

Samtidigt har vi en rekordlåg statsskuld och alla möjligheter att genomföra de kraftiga investeringar som klimatomställningen behöver, och samtidigt skapa nya jobb.

Vänsterpartiet presenterade tidigare i år en investeringsplan för klimatet på 700 miljarder kronor fram till 2032, där nya stambanor och höghastighetståg är en viktig del.

Det går om vi vill, men vi måste våga satsa. Varken klimatet eller välfärden har råd att vänta längre.


Anna Sehlin, oppositionsråd Region Stockholm (V)
Linda Snecker, ledamot i riksdagens trafikutskott (V)

CHATTA: Behöver Sverige höghastighetsjärnväg?

Då stänger vi chatten för den här gången. Tack alla ni som var med och tyckte till!

Denna chatt är stängd.

  • 6 okt 2022

    Om någon kan bevisa för mig att det är nationellt lönsamt så skall jag startar en internationell insamling till snabbtåg men tyvärr är det omöjligt och det är lika sant som att det är 2022 i år.

    De skulle sluta som Sveriges största fiasko genom tiderna

    Mvh Sören

    Mats Sören Kilén
  • 6 okt 2022

    Det kostar runt 1000kr att åka till Lund från Stockholm, även om biljetten bokas nu inför en resa i Januari. Skulle inte snabbtåg kunna pressa ner priset på de långsammare tågen??

    Viggo Forssblad
  • 6 okt 2022

    Järnväg är framtiden men höghastighetsbanan behövs ej . Däremot behöver vi bygga nya stambanor , dessa kan kompletteras med övrig infrastruktur, nya el och vattenledningar, så behövs inga nya miljö och tillståndsprövningar.

    Lars Hagström
  • 6 okt 2022

    Mycket klokt inlägg av en förare, lyssna på dom som vet, politiker fattar ingenting, bara käbblar mot varandra. Så lyssna på kunskapen.

    Urban Ling
  • 6 okt 2022

    Är det klimatsmart att bygga en höghastighetsjärnväg. Hur mycket utsläpp kommer det att vara under byggtiden? Nej satsa på befintlig järnväg.

    Svante


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.