Ett osannolikt slöseri med våra skattepengar

Byggnads-toppen: Företag som fuskar eller är kriminella vinner upphandlingar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-10-10

Byggföretag vinner upphandlingar av stora samhällsprojekt genom lägsta pris, men sedan klarar de inte att följa svenska lagar och avtal. Våra skatter ska inte finansiera dåliga upphandlingar, skriver Tomas Kullberg, Byggnads. På bilden till höger bygget av Förbifart Stockholm på Lovön.

DEBATT. Det är dina och mina skattepengar som går upp i rök när fuskande och kriminella företag finansieras av våra gemensamma tillgångar.

Och det handlar inte om småpengar – utan om många miljarder kronor för att byggföretag vinner upphandlingar genom lägsta pris, men sedan inte klarar av att följa svenska lagar och avtal.

 

 Nya tunnelbanan i Barkarby läcker skattepengar.

När företaget som jobbar med tunnelbygget mellan Akalla och Barkarby och med stationen i Barkarby inte kunde hålla tidsplanen, eller garantera säkerheten, hävde till slut beställaren Region Stockholm kontraktet.

Nu står allt still i väntan på en ny offentlig upphandling. Detta kostar tid och tid kostar som bekant pengar, förseningen beräknas bli ett år. Och de som har köpt lägenhet i området och räknat med fina kommunikationer kan känna sig ganska blåsta.

Byggandet av tunnelbanan i Barkarby har länge varit ett sorgebarn. Allvarlig kritik har riktats mot den farliga arbetsmiljön, med till exempel fallrisker och allvarliga brister i brandskyddsarbetet. Brandskyddet är ju extra viktigt när byggnadsarbetare arbetar inne i tunnlar. Beställaren hävdar att skyddsföreskrifter och lag inte följts. Vi på Byggnads vet att företaget inte heller följt gällande kollektivavtal.

 

 Slussen i Södertälje läcker skattepengar.

Sjöfartsverket och Region Stockholm gav ett utländskt företag kontrakt på en ny sluss med nya portar, som skulle byggas på ett nytt sätt. Men det fungerade inte.

Kontraktet sas upp och projektet har stått stilla i flera år. Under tiden har de boende i Södertälje fått sämre förbindelser med centrum och p-platser som inte är färdigställda – det handlar helt enkelt om ett intrång på ett stort område till irritation för medborgarna. Och om enorma pengar.

 

Förbifart Stockholm läcker skattepengar.

Arbetet står stilla på Lovön, företaget som vann upphandlingen har inte lyckats hålla tidsplanen och arbetsmiljön har varit anmärkningsvärt dålig, med många olyckor och explosioner.

De som skulle ansvara för arbetsmiljön har inte fått tillräcklig ekonomi för att sköta uppdraget och när de påpekat detta har personer bytts ut. Inte bara en gång, utan flera.

Kontraktet sas sedan upp och nu har bygget stått still i ett år och kostnaderna för att dra igång allt igen, med att få byggnadsarbetare, bodar och maskiner på plats, kostar mycket pengar.

 

Det är inte bara när Region Stockholm gör upphandlingar som det går snett, vi har sett samma problem vid byggnationen av Västlänken i Göteborg.

Förutsättningar för att sköta arbetsmiljön på rätt sätt finns inte, kontrakt sägs upp i väntan på ny upphandling. Skattepengar som rinner rakt ut.

  • Våra skatter ska inte finansiera dåliga upphandlingar.
  • Våra skatter ska inte finansiera en farlig arbetsmiljö.
  • Våra skatter ska inte finansiera fuskande och kriminella företag.

 

Beställarorganisationerna måste väl lära sig något när detta sker gång på gång? Det blir ju inga reprimander för de företag som inte sköter sig.

Så länge företag som fuskar eller är rent kriminella vinner upphandlingar och tillåts arbeta på våra byggarbetsplatser kommer inget att förändras. Vi behöver komma tillbaka till att stora beställare har egen kompetens och kan följa med i produktionsledet hela vägen.

I dag förlitar man sig för mycket på konsulter och de som ska se till att arbetsplatsen fungerar säkert får inte rätt förutsättningar.

 

Vi kräver att stora beställare – som Region Stockholm, Trafikverket och Sjöfartsverket –använder lagstiftningen på rätt sätt. I lagen om offentlig upphandling är det inte lägsta pris som gäller!

Bra arbetsmiljö kostar, men när endast lägsta anbud gäller för att vinna en upphandling så tar arbetsmiljön stryk. Det finns inte pengar för att följa arbetsmiljölagstiftningen.

I stället för lägsta bud måste de vid anbudsförfarandet titta på vad de får för pengarna. Är företaget seriöst och klarar av tidsplan och produktion med de krav som finns i lag och avtal? Frågan måste dessutom ställas om anbudet är rimligt för att vara en säker arbetsplats för de som ska arbeta där.

 

Vi hjälper gärna beställare av stora byggprojekt att ta dela av den kunskap som finns hos oss i Byggnads innan ni godkänner en upphandling.

Tyvärr upplever vi ett lågt intresse och under tiden går våra gemensamma tillgångar upp i rök när fuskande och kriminella företag tar över våra byggarbetsplatser.


Tomas Kullberg, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.