IES förringar lärarnas larm om påtryckningar

Slutreplik från Sveriges lärares ombud om betygsinflationen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-07-07

Om IES ledning är intresserad av att komma tillrätta med problemen vi påvisat, kan den ställa sig frågan ”varför skulle så många lärare i en anonym enkät uppge att de utsatts för betygspåtryckningar?” Jag har svaret. Slutreplik från Catharina Hetzer.

SLUTREPLIK. Skolan är en av våra viktigaste institutioner, eftersom skolan ska säkerställa att alla barn och elever har lika rätt till en god utbildning.

Det är ett stort och viktigt ansvar att betygssättningen är objektiv, rättvis och baserad på elevernas kunskaper och prestationer, så långt verkar jag och IES, Internationella engelska skolans, vd Anna Sörelius Nordenborg vara överens.

 

Det ligger i huvudmannen och rektorers uppdrag att möjliggöra förutsättningar för likvärdig betygssättning, på samma sätt som det ligger i mitt uppdrag som förtroendevald för Sveriges lärare att lyfta de missförhållanden som framkommit i vår betygsundersökning.

Undersökningen vår lokala förening gjort visar nämligen att IES arbete med att förebygga och förhindra betygsinflation inom företaget, och som Anna Sörelius Nordenborg redovisar i sin replik, uppenbarligen inte fungerar.

 

Men vår undersökning visar mer än så, eftersom den tyder på att den pågående samhällsdebatten om betygsinflation inte bara gäller Internationella engelska skolan som huvudman.

Den visar att den incitamentsstruktur som finns i det svenska skolsystemet måste bort för att stoppa betygsinflationen och kunskapsurholkningen i Sverige, vilket var en av huvudpoängerna jag lyfte i min första text.

 

Den viktigaste personen för att eleverna ska lyckas är läraren som fått förtroendet att ansvara för undervisningen.

För drygt en vecka sedan fattade Skolinspektionen ett beslut där de anmärker på att det finns brister inom fyra av koncernens nyöppnade skolor gällande legitimerade och behöriga lärare, vilket påverkar undervisningen.

För att säkerställa undervisning av god kvalitet och en likvärdig betygssättning, menar det fackförbund jag representerar, att högskoleutbildade lärare är en förutsättning för att lyckas med uppdraget.

Därmed går den statistik IES hänvisar till stick i stäv med logiken.

 

Anna Sörelius Nordenborg erbjuder i sin replik egna förklaringar till resultatet av vår enkät. Exempelvis spekulerar hon kring om Sveriges lärares medlemmar som deltog i undersökningen missförstått vad betygspåtryckningar innebär.

Hon påpekar också att de flesta av påtryckningarna faktiskt kommer från föräldrarna och eleverna, i ett försök att missleda läsarna till att tro att huvudmän och skolledningar står ansvarsfria i sina roller som arbetsgivare, när föräldrarna och elever utövar otillbörlig betygspåverkan.

 

Lärares upplevelser och erfarenheter inom IES förtjänar att bemötas på ett mer värdigt sätt av företagets vd. I stället förringas de.

Om koncernledningen är intresserade av att komma tillrätta med problematiken vi påvisat, kan den ställa sig frågan ”varför skulle så många lärare i en anonym enkät som deras fackförbund utfört, uppge att de utsatts för betygspåtryckningar?”.

Jag har svaret och en stor del av den svenska befolkningen verkar vara överens med mig om det.


Catharina Hetzer, vice ordförande och förhandlingsombud för Sveriges lärare IES 

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen i artikeln