Det dröjer innan vi ser resultatet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-16

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) om varför han lägger om skolpolitiken

”Vi har mycket gemensamt” Jan Björklund tycker – trots Nanne Grönvalls kritiska artikel – att de vill samma sak för skolbarnen.

När jag läser Nanne Grönvalls artikel (Aftonbladet 8/9) känner jag att vi har mycket gemensamt. Vi bryr oss om ­barnen och ungdomarna som har det svårt i skolan. Vi vill att alla ska lyckas och få en chans i?livet. Det är därför jag lägger om skolpolitiken.

Alldeles för många barn går till skolan med en klump i magen. Alldeles för många lämnar skolan utan att klara kraven till gymnasiet. Självklart är det ett misslyckande – för politikerna, för skolan, för samhället.

Under de senaste åren har jag ägnat större delen av min tid – varje dag, varje vecka, år efter år – åt att försöka komma till rätta med dessa problem.

Min lösning är att vi så tidigt som möjligt ska fånga upp dem som inte hänger med i undervisningen. Därför vill jag ha tidigare utvärdering av vad eleverna lär sig, så att ingen går genom skolan med kunskapsluckor. Rätt stöd ska sättas in och föräldrarna får gärna involveras mer. Vi satsar på fler speciallärare, bygger ut elevhälsan och tar krafttag mot mobbning.

Vi behöver också duktiga lärare. Jag kommer från ett textilarbetarhem i Västergötland. Jag minns inte att någon som satte sin fot i vårt kök hade längre utbildning än sju års folkskola. Utan mina lärare skulle jag inte vara där jag är i dag. De ställde höga krav och hade höga ambitioner för alla elever.

För att ge alla barn chansen att lyckas måste vi dessutom ta krafttag mot stök i skolan. Det är barnen med koncentrationssvårigheter eller som kommer från hem utan studietradition som förlorar mest på en miljö utan arbetsro.

Jag håller med om att alla elever är olika. Den metod som passar en viss elev, kanske inte alls passar för en annan. Det gäller inte minst på gymnasiet. Med riktiga lärlingsutbildningar öppnar vi dörren för elever som trivs bättre på en arbetsplats än i?ett klassrum.

Om jag får fortsatt förtroende att ansvara för skolväsendet kommer jag att fortsätta på den inslagna vägen. Men det dröjer innan vi ser resultaten. De elever som i år går i trean lämnar inte gymnasiet förrän 2020.

Jag övertygad om att mer trygghet, arbetsro och kunskap mest gynnar de barn som kommer till skolan med sämst förutsättningar.

Jan Björklund
Utbildningsminister (FP)

Följ ämnen i artikeln