Vi beklagar – men följer bara lagen

Replik från Postnord om ”Kinapaketen”

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-07-01 | Publicerad 2018-03-02

Som den svenska lagstiftningen ser ut har Postnord inget annat alternativ, skriver Thomas Backteman.

REPLIK. I ett debattinlägg från den 1 mars 2018 skriver fyra moderata riksdagsledamöter att Postnords lösning för att hantera moms på varor i postförsändelser från tredje land är ”orimlig och rättsosäker”.

Bakgrunden är att svensk lagstiftning beslutad av svenska riksdagsledamöter kräver att moms ska tas ut från första kronan på alla postorderförsändelser från tredje land. Ansvaret för att momsen ska betalas in har alltid legat på den enskilda importören, något som dock inte har fungerat i praktiken.

Den ansvariga myndigheten Tullverket har därför givit direktiv till Postnord att försäkra sig om att moms är inbetald innan försändelsen får levereras.

Vi tycker att det är olyckligt att detta innebär att konsumenter i Sverige som har gjort beställningar från utländska webbutiker inte har varit medvetna om att extra kostnader skulle uppkomma redan från 1 mars, och vi förstår och beklagar den uppkomna situationen.

Som den svenska lagstiftningen ser ut har Postnord inget annat alternativ, och utrymme för övergångslösningar saknas.

Att enskilda människor i landet har synpunkter på lagstiftningens ibland oönskade konsekvenser har vi full förståelse för, men att den här kritiken mot Postnord skulle komma från lagstiftare var lite mer oväntat.


Thomas Backteman, kommunikationsdirektör Postnord


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln