Problemet är att skolan inte köper in läromedel

Replik från Läromedelsförfattarna om skolans roll i kampen mot gängvåldet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-08-25

Problemet i skolan är inte att nya läromedel är av dålig kvalitet. Problemet är att de bra och aktuella läromedel som finns inte köps in. Replik från Per Kornhall, Läromedelsförfattarna.

REPLIK. Näst efter kollegorna är läromedlet lärarens viktigaste redskap i undervisningen. Det skriver Dilsa Demirbag-Sten och vi kan bara hålla med.

Hon skriver därefter att höstens nya riksdag bör lagstifta om öronmärkta pengar för läromedel. Återigen: vi håller med.

Men sedan skriver hon att Skolverket bör få i uppdrag att kvalitetssäkra alla läromedel innan de når marknaden, och där slutar vi att hålla med.

Detta dels eftersom vi vet att sådan granskning inte fungerat historiskt men framförallt för att det inte behövs.

Problemet i skolan är inte att nya läromedel är av dålig kvalitet. Problemet är att de bra och aktuella läromedel som finns inte köps in.

Fokus behöver riktas mot det verkliga problemet: att många skolor står helt utan läromedel. Vår rapport Rätten till kunskap visar att endast 14 procent av Sveriges lärare kan köpa in alla läromedel de behöver. Fjorton procent.

Enligt skollagen ska utbildning vara likvärdig inom varje skolform, det är den inte i dag.

I en rapport vi tagit fram tillsammans med Ungdomsbarometern, framgår det att ju bättre ställt elever har det hemma, desto mer läromedel får de av skolan.

Bland högstadie- och gymnasieelever som upplever att deras familjs ekonomi ligger över medel svarar 64 procent att de får läromedel i alla ämnen. För elever vars familjeekonomi upplevs ligga under medel är motsvarande resultat 45 procent.

I den gruppen anger dessutom tre av tio att de får svårare att hänga med i klassrummet på grund av att de inte har läromedel.

Vi menar att det är solklart vad som behöver göras: Skärp skollagen. Öka resurserna. Men snälla Dilsa Demirbag-Sten, stryk kravet på kvalitetssäkring.

Vi möter läromedelsförfattare varje dag, och om det är något de producerar är det kvalitet. Men den kvaliteten är till ingen nytta om skolor hänvisar till Google eller rotar fram femton år gamla böcker ur skolans förråd istället för att köpa in nya läromedel.

Det är samhällets skyldighet att se till att dess barn och unga får alla förutsättningar att hamna rätt i stället för i utanförskap och kriminalitet, och att vi inte ens kan ge elever i utsatta miljöer tillgång till läromedel och skolbibliotek är både pinsamt och farligt.

Där är vi nog helt eniga med Dilsa Demirbag-Sten.


Per Kornhall, ordförande Läromedelsförfattarna


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.